• Heimstaden/

Heimstadens dotterbolag, Heimstaden Bostad AB, emitterar EUR obligation under existerande EMTN program

Den 26 februari har Heimstadens dotterbolag, Heimstaden Bostad AB, emitterat ett EUR obligationslån under sitt existerande EMTN program. Emissionsbeloppet uppgår till 7,4 miljarder SEK med en löptid om 4,5 år. Lånet har konverterats till SEK och NOK via valutaderivat.

Emissionsbeloppet ska primärt användas till att återbetala bankskuld med kort löptid, samt till bolagets löpande verksamhet.

”Vi är väldigt glada över det starka intresset från så väl existerande obligationsinvesterare som nytillkomna. Heimstaden Bostads investerarbas består numera av 100+ solida investerare från Storbritannien, Västeuropa och Norden. Eftersom orderboken övertecknades kraftigt beslutade vi att utöka emissionen från 500 miljoner EUR till 700 miljoner EUR. Denna lyckade emission är ett bevis för att Heimstaden Bostad har etablerat sig på den Europeiska kapitalmarknaden och vi ser framemot att bli en återkommande EUR-emittent”, säger Ingvor Sundbom, CFO Heimstaden.

Ingvor Sundbom, CFO          0707-88 66 50        ingvor.sundbom@heimstaden.com

Adam Lindh, Finanschef       0708-83 96 74        adam.lindh@heimstaden.com

Denna information är sådan information som Heimstaden AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 27 februari 2019 kl. 10:00 CET.

Heimstaden är ett ledande fastighetsbolag i Nordeuropa med fokus på att förvärva, förädla, utveckla och förvalta bostäder och lokaler. Genom våra värderingar omtanke, nytänkande och autentiska, skapar vi värden för våra ägare och omtänksamma boenden för våra hyresgäster. Heimstaden har ca 39 000 lägenheter och ett fastighetsvärde om ca 76 mdkr värde. Heimstadens preferensaktie är noterad på Nasdaq First North Premier. Huvudkontoret är placerat i Malmö. Certified Adviser är Erik Penser Bank aktiebolag, 08-463 83 00 samt certifiedadviser@penser.se. För mer information se www.heimstaden.com