Omstrukturerar fastighetsportföjen och utökar samarbete med Alecta

Heimstaden AB har idag avtalat med övriga delägare i dotterbolaget Heimstaden Bostad AB om ett utökat samarbete.

Heimstaden Bostad AB stärker sin kapitalbas med totalt 9,5 miljarder SEK genom en riktad nyemission till huvudägarna Heimstaden AB och Alecta. Totalt tillförs 6,2 miljarder SEK externt till koncernen.

Samtidigt förvärvar Heimstaden Bostad 10 447 bostäder och 83 kommersiella enheter, motsvarande 866 171 kvm i Nederländerna med ett fastighetsvärde på 18 miljarder SEK från Heimstaden AB. Förvärvet finansieras med banklån och en del av nyemissionen och kommer att slutföras idag.

Dessutom har Heimstaden Bostad tecknat en avsiktsförklaring om att förvärva de kvarvarande fastigheterna i Heimstaden AB, liksom Alectas bostadsportfölj i Helsingborg. De avtalade fastighetsvärdena i dessa två transaktioner uppgår till totalt 2,6 miljarder SEK. Efter en tillfredsställande due diligence slutförs dessa förvärv i december.

Delägarna till Heimstaden Bostad har beslutat att utöka dess huvudmarknad från Norden till att även omfatta merparten av Europa. För att förtydliga Heimstaden ABs och Heimstaden Bostads strategier är ambitionen att framtida fastighetsinvesteringar på huvudmarknaden görs i dotterbolaget Heimstaden Bostad.

Förutom tidigare kapitaltillskott och det egna kapital som emitterats till transaktionerna ovan, har Alecta åtagit sig att framöver bidra med ytterligare 7,5 miljarder SEK i kapitaltillskott till Heimstaden Bostad för att stödja företagets framtida utveckling.

”Vi tycker om vårt nära samarbete med Alecta för att utveckla Heimstaden Bostad, och med en betydande mängd nytt kapital kan vi växa vårt företag i marknader som vi känner väl, vilket är spännande och motiverande för oss alla”, säger Patrik Hall, VD Heimstaden.

Heimstaden Bostad har en utmärkt plattform för fortsatt europeisk tillväxt. Alectas investering återspeglar vår positiva syn på reala tillgångar i allmänhet och bostäder i synnerhet. Vi tror att denna investering kommer att skapa god avkastning för våra sparare på lång sikt”, säger Frans Heijbel, Chef för reala tillgångar utland på Alecta och styrelseordförande i Heimstaden Bostad AB.

Patrik Hall, VD                                                                                                      0705 85 99 56      patrik.hall@heimstaden.com

Frans Heijbel, Styrelseordförande Heimstaden Bostad                                       0725 71 96 26      frans.heijbel@alecta.se

Magnus Nordholm, CEO Fredensborg AS och tillförordnad CFO Heimstaden    0705 29 31 44      magnus.nordholm@fredensborg.no

Denna information är sådan information som Heimstaden AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 25 oktober 2019 kl. 13:00 CET.

Östra Promenaden 7 A, 211 28 Malmö,

Organisationsnummer 556670-0455, Bolagets säte Malmö,

Telefon, växel 0770 – 111 050, www.heimstaden.com,

Heimstaden ska förenkla och förgylla livet genom omtänksamma boenden. Med den visionen har vi byggt upp ett ledande bostadsfastighetsbolag som förvärvar, förädlar och förvaltar bostäder i Skandinavien, Tyskland och Nederländerna. Genom våra värderingar omtanke, nytänkande och autenticitet, arbetar vi långsiktigt för att skapa värde för alla våra intressenter, genom lösningar som bidrar till ett lång-siktigt hållbart samhälle och miljö. Vi har ca 52 300 lägenheter och ett fastighetsvärde om 108 mdkr värde. Heimstaden har en preferensaktie noterad på Nasdaq First North Premier med kortnamnet HEIM PREF samt 2 obligationer på Nasdaq Stockholm. Huvudkontoret är placerat i Malmö. Certified Adviser är Erik Penser Bank, 08-463 83 00 samt certifiedadviser@penser.se. Läs mer om oss på www. heimstaden.com