Fastekampanjen ökar farten i Västerås

Report this content

I Västerås ska nästan tusen konfirmander lära sig om vatten och balansera vattenglas på stan den 20 mars. Taco-buffé, disco, karaoke och teater blir det också för att samla in pengar till barn som riskerar att dö av brist på rent dricksvatten.

På flera håll i landet ökar engagemanget när fastekampanjen som drivs av Hela världen, Svenska kyrkans internationella arbete är inne på sin femte vecka. Riv en mur, bli vattenspridare, sprid hopp! Det är temat för stiftskonfirmanddagen i Västerås den 20 mars då 950 konfirmander träffas för att ha roligt tillsammans, lära sig mer om vattensituationen i världen och samla in pengar. – Fokus är på vatten men temat från vår julkalender om hur man river murar mellan människor fortsätter också, säger Pelle Söderbäck, stiftsadjunkt och tillträdande pressekreterare i Västerås stift. Under gudstjänsten som inleder konfirmanddagen får alla möjlighet att lägga pengar i stora vattenhinkar. Pengarna ska användas till flyktingar på Västbanken och i Gaza. Efter gudstjänsten får alla konfirmander var sitt glas vatten som de ska bära genom stan utan att spilla. – På så sätt vill vi lyfta att vatten är viktigt och värdefullt, säger Pelle Söderbäck. Under konfirmanddagen blir det också taco-buffé, disco, karaoke, och teater med gruppen ”Ung utan pung”. Läs mer på www.svenskakyrkan.se 250 körsångare sjunger för Hela världen http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=374094

Taggar: