Lundin oil måste utredas

Report this content

Den rapport som idag presenterar anklagelser mot Lundin Oil:s agerande i Sudan bör ge skäl att påbörja en utredning om brott mot internationell rätt och folkrättsbrott. Det menar Hela världen, Svenska kyrkans internationella arbete.

– Rapporten lyfter fram ett antal viktiga frågor som bör belysas av en oberoende utredning, säger Svenska kyrkans internationella policychef Erik Lysén. Hundratusentals människor har farit väldigt illa i samband med oljeutvinningen, vilket flera av Svenska kyrkans samarbetspartner i Sudan har uppmärksammat. Det är därför av stor vikt att utreda ansvarsfrågan. Vi förutsätter att Sveriges regering tar frågan på allvar och säkerställer att en utredning kommer till stånd.

Rapporten visar att det finns en gråzon i den internationella rätten vad gäller såväl företags ansvar som tredje parts ansvar att agera när grova MR kränkningar förekommer. Som medlemsorganisation i såväl Swedwatch som ECOS, European Coalition on Oil in Sudan, har Svenska kyrkan länge prioriterat dessa frågor. Det finns ett stort behov av att lyfta debatten om hur privata aktörer, som företag, kan och bör agera i konfliktområden, vilket även denna rapport understryker.

Thomas Ekelund, pressekreterare Hela världen, Svenska kyrkans internationella arbete 018-16 98 38, 0768-00 01 58 pressjour 018-16 94 75 thomas.ekelund@svenskakyrkan.se www.svenskakyrkan.se

Hela världen, Svenska kyrkans internationella arbete är en del av ACT Alliansen, ett globalt samarbete mellan kyrkor och organisationer för katastrofinsatser, utvecklings- och påverkansarbete. ACT-alliansen har fler än 100 medlemskyrkor och medlemsorganisationer, 30 000 anställda som arbetar i 125 länder och en samlad budget på motsvarande 11 miljarder kronor.