Pressträff med Kattia Castro och Ann Morisy

Report this content

​På fredag startar Världens fest i Växjö, riksmötet för Svenska kyrkans internationella arbete. Två av huvudtalarna för mötet är Kattia Castro, feministisk bibelteolog från Costa Rica, och Ann Morisy, församlingsstrateg i Church of England som arbetar med migrationsfrågor. Välkommen att möta dem på en pressträff!

Tid: Lördag den 5 juni klockan 11:00
Plats: Pressrummet på Stadshotellet i Växjö, i lokal Linné på plan två

Världens fest är planerat utifrån fyra M: Mission, Miljö, Migration och Marknad. Huvudtalare för Mission är Kattia Castro, feministisk bibelteolog från den lutherska kyrkan i Costa Rica. Huvudtalare för Migration är Ann Morisy, församlingsstrateg i Church of England.

Under pressträffen berättar de båda huvudtalarna om vilka de är, om sina arbeten i Costa Rica respektive Storbritannien och om varför de är med på Världens fest. Medverkar gör också Lennart Strandlund, som varit missionär och präst i Costa Rica under 20 års tid samt Adriana Gastellu Camp, som är relationshandläggare på Kyrkokansliet i Uppsala. Det kommer att ges tillfälle att ställa frågor.

Kattia Castro medverkar i programpunkten Smakprov av huvudtalare på lördag klockan 09:50 i tältet på Stortorget. Hon ger sitt huvudtal Solidaritet som en väg för missionen på lördag klockan 14:30 i Sigfridssalen i IOGT-NTO:s lokaler.

Ann Morisy medverkar i programpunkten Smakprov av huvudtalare på lördag klockan 09:50 i tältet på Stortorget. Hon ger sitt huvudtal Difference and common ground på lördag klockan 13:00 i salongen på Stadshotellet i Växjö.

Om Kattia Castro
Kattia Castro är teolog, folkbildare och direktor för SEFCA i Costa Rica, en ekumenisk folkbildningsorganisation. Hon har tidigare varit nunna under sju års tid i den romersk-katolska kyrkan i Costa Rica, då hon började läsa teologi. Då kom hon också i kontakt med befrielseteologins ”folkliga bibelläsning” och med folkbildningsarbete. Hon har en masterexamen i teologi och har fördjupat sina kunskaper i teman som byorganisation, ekologisk odling, naturmedicin och genus. Hon har blivit känd inte minst för sin förmåga att kontextualisera bibelläsningen och få kvinnor att upptäcka sitt värde och därmed förvärva självförtroende.

Om Ann Morisy
Ann Morisy arbetar på frilansbasis med församlingsstrategi i Church of England. Hon har långt erfarenhet både som Community Ministry Advisor för Londons stift och som direktor för The Church of England Commission om Urban Life and Faith, vars rapport Faithful Cities – A call for celebration, vision and justice, har haft stor betydelse i Storbritannien. I sin senaste bok skriver hon om hur globalisering kan leda till ångest, men engagemang i diakonala och sociala samhällsprojekt kan bli en språngbräda till djupare öppenhet för Gud och kristen tro. Läs mer på www.svenskakyrkan.se/varldensfest

Ackreditering krävs
Media hälsas välkomna att bevaka Världens fest, men för att få tillträde till alla programpunkter krävs ackreditering. Ackreditera dig senast den 3 juni på http://boka.svenskakyrkan.se/AnmalningsFormular.aspx?id=508.

Magnus P Wåhlin, projektledare för Världens fest
magnus.wahlin@svenskakyrkan.se

Världens fest
Världens fest är namnet på Svenska kyrkans riksmöte där alla med ett internationellt engagemang samlas under några dagar för att utbyta erfarenheter och få fortsatt kraft och inspiration. I år samlar mötet drygt 2 500 människor i Växjö mellan 4-6 juni. Programmet bjuder på över 200 programpunkter med medverkande som ärkebiskop Anders Wejryd, Alice Bah Kuhnke, miljö och hållbarhetsansvarig på teknikkonsultföretaget ÅF, och miljödebattören Stefan Edman.