Hacka vardagspusslet tillsammans med HelloFresh och Jessica Almenäs

Att dag ut och dag in behöva komma på vad man ska äta till middag – det kämpar varannan svensk med, enligt en undersökning genomförd av HelloFresh. Matkasseföretaget som underlättar middagsbestyren lanserar nu ett samarbete med tv-profilen och programledaren Jessica Almenäs, under vinjetten Hacka vardagspusslet.

Förutom inspirationstorka när det kommer till kvällens middag svarar två av fem (40,7%) att det är knepigt att komma på tillräckligt varierade måltider under veckan, medan en av tre (31,3%) även tar upp svårigheten med att se till att familjens olika smakpreferenser och kostbehov täcks in.

Små barn hatar grönsaker?

Att det kan vara extra svårt att få de minsta i familjen att testa nya maträtter och ingredienser är något som alla föräldrar känner igen sig i. Nästan fyra av tio (37,8%) menar att detta är det som de kämpar mest med vid middagsbordet, och en av fem (20,5%) behöver regelbundet hantera klagomål från de minsta om dagens måltid. En av fyra (23,3%) av de svarande föräldrarna lyfter även fram att det absolut svåraste är att få barnen att äta grönsaker. En situation som de allra flesta förmodligen känner igen sig i, och där det finns en mängd tips och tricks i alltifrån hur man kan riva ner morötter i köttfärssåsen till att döpa om grönsakerna till coolare namn för att dessa ska godkännas.

- Grönsaker och barn är en ekvation som inte alltid är så lätt alla gånger. Man får försöka lura eller truga med dem och göra grönsaker som är enkla att äta och som passar de smås smaklökar, säger Jessica Almenäs, som själv är mamma till tre barn.

Hacka vardagspusslet med hjälp av en matkasse

HelloFresh har som mål att underlätta vardagspusslet genom att erbjuda sina kunder ett enkelt sätt att äta hälsosamt, spara tid och laga goda middagar som alla gillar. Våren 2021 genomförs ett samarbete med tv-profilen Jessica Almenäs, där man i en sociala medie-kampanj hyllar det operfekta vardagslivet genom ärliga samtal kring bestyren i hennes liv. I en serie om tre avsnitt får vi följa Jessica hemma i sitt eget kök i olika middagssituationer där hon öppnar upp om sina bristande matlagningskunskaper och hektiska vardag. Budskapet är att det kan vara enkelt att få hela familjen att äta gott och nyttigt tillsammans.

- En matkasse underlättar livet på otroligt många sätt, framförallt för mig som ofta jobbar obekväma arbetstider men ändå vill ta till vara på varje stund av familjelivet och familjemiddagarna. Jag gillar verkligen att man får menykort där det står beskrivet i sex enkla steg hur man ska göra vid tillagningen. Ingredienser i exakta mängder samt färgkoordinerade menykort och ingredienspåsar gör det väldigt enkelt att följa. Hemma hos oss brukar min man stå för huvuddelen av matlagningen, men genom att använda HelloFresh recept kan även jag känna mig lite mer som en mästerkock, berättar Jessica Almenäs.

HelloFresh kampanj Hacka vardagspusslet med Jessica Almenäs lanseras sista veckan i april och kommer rulla under de kommande månaderna på sociala medier, både Jessicas egna samt HelloFresh.Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av opinionsinstitutet Censuswide på uppdrag av HelloFresh under årsskiftet 2020/2021 och hade 1 517 respondenter i Sverige, där de svarande bodde med minst ett hemmavarande barn under 18 år.

För mer information, vänligen kontakta:

Helle Aubert, Brand Manager Nordics
HelloFreshGroup

press@hellofresh.se
www.hellofresh.se

HelloFresh SE är världens ledande leverantör av matkassar med verksamhet i USA, Storbritannien, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Luxemburg, Australien, Österrike, Schweiz, Kanada, Nya Zeeland, Sverige, Frankrike och Danmark. 2020 levererade HelloFresh över 600 miljoner måltider och nådde nära 5,3 miljoner aktiva kunder. HelloFresh grundades i Berlin i november 2011 och noterades på Frankfurtbörsen i november 2017. HelloFresh har kontor i New York, Berlin, London, Amsterdam, Sydney, Toronto, Auckland, Paris och Köpenhamn.