HelloFreshs distributionscenter "Cloudberry" firar ett år - skapar tillväxt i Sverige och Danmark

600 arbetstillfällen i skånska Bjuv och över 1 miljon donerade måltider genom samarbeten med bland andra Matmissionen. Det är några av sakerna som går att fira när HelloFreshs distributionscenter Cloudberry firar ett år, en viktig milstolpe i företagets hållbara tillväxtstrategi i Sverige och Danmark.

Bjuv, april 4, 2024 – HelloFresh, Sveriges ledande leverantör av måltidskassar, firar ettårsdagen av sitt distributionscenter "Cloudberry" i Bjuv. Cloudberry, som fått sitt passande namn efter det unika skandinaviska bäret hjortron, levererar till kunder i både Sverige och Danmark och har vuxit fram som en hörnsten i HelloFreshs långsiktiga hållbara tillväxtstrategi i Norden.

HelloFresh verksamhet i Bjuv exemplifierar företagets mål att främja en robust och blomstrande affärsmiljö i hela Skåne. Med över 600 arbetstillfällen inom drift, distribution och ledning driver HelloFresh den ekonomiska tillväxten som en viktig arbetsgivare i samhället.

– Nu under Cloudberrys ettårsdag påminns vi om den otroliga laginsats som har lett oss hit. Ett innerligt tack till alla som har gjort sin del för att skapa denna framgång, från vårt engagerade team på golvet till våra lojala HelloFresh kunder. Cloudberry kommer att fortsätta att spela en viktig roll i vår tillväxtresa genom att erbjuda den bästa servicen och goda måltider av stor variation, säger Kristian Hald, VD för HelloFresh i Norden.

Cloudberrys infrastruktur är utformad med hållbarhet i fokus och drivs med 100 procent förnybar energi, inklusive solcellspaneler på plats. Dessutom har anläggningen en helt egen produktion av vattenbaserade ispaket och innehar Miljöbyggnads-certifikatet.'

I jämförelse med HelloFresh första anläggning i Bjuv har Cloudberrys produktions- och modularitetskapacitet fått en betydande uppgradering. Detta möjliggör ett mer varierat utbud av tilläggsprodukter och tillhandahåller 33 måltidsalternativ varje vecka. Vilket ger ökad personalisering och tillgodoser de svenska och danska kundernas föränderliga preferenser. Framöver siktar HelloFresh på att utöka och diversifiera sitt erbjudanden ytterligare och bygga vidare på framgången med Cloudberrys första år i produktion.

Genom Cloudberry har HelloFresh stärkt relationerna med lokala välgörenhetspartners och hjälper till att hantera osäker livsmedelsförsörjning i regionen. Genom partnerskap med Matmissionen och Värmestugan Helsingborg (Hemlösas Hus) har HelloFresh donerat en miljon måltider i Skåne sedan slutet av 2021, och bara under det första kvartalet 2024 har över 150 000 måltider donerats.

– De senaste årens ökade levnadskostnader har inneburit stora påfrestningar för många, inte minst för dem som redan tidigare haft svårt att få ekonomin att gå ihop. Hälsosam mat är tyvärr något som allt för många tvingas välja bort, men tack vare värdefulla livsmedelsdonationer från HelloFresh och andra livsmedelsföretag kan Stadsmissioner runtom i landet genom sina diverse sociala verksamheter samt det sociala matbutikskonceptet Matmissionen erbjuda goda och näringsrika produkter till våra målgrupper – en avgörande insats för tusentals människor i social och ekonomisk utsatthet, säger Simon Stegrud, partneransvarig hos Matmissionen.

För ytterligare pressförfrågningar, vänligen kontakta:
Carina Berg, presschef, HelloFresh Sverige
E: carina.berg@hellofresh.se
M: +45 206 763 10

HelloFresh Group är en global koncern inom livsmedelslösningar och den globala marknadsledaren inom måltidskassar. HelloFresh Group består av åtta varumärken som ger kunder högkvalitativ mat och recept för olika måltider. HelloFresh grundades i Berlin i november 2011 och är verksam i USA, Storbritannien, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Luxemburg, Australien, Österrike, Schweiz, Kanada, Nya Zeeland, Sverige, Frankrike, Danmark, Norge, Italien, Irland och Spanien. Under 2023 levererade HelloFresh över 1 miljard måltider globalt. HelloFresh SE börsnoterades på Frankfurtbörsen i november 2017 och handlas för närvarande på MDAX (Mid-Cap German Stock Market Index). HelloFresh Group har kontor i Berlin, Saarbrücken, New York, Chicago, Boulder, London, Amsterdam, Sydney, Toronto, Auckland, Paris, Köpenhamn, Milano, Dublin och Barcelona.