Inför internationella matsvinnsdagen: mat för tusentals kronor slängs

I morgon infaller den internationella matsvinnsdagen, som i år fokuserar på hur mycket mat som slängs i onödan. Matsvinn står för mellan 8-10 procent av världens utsläpp av växthusgaser och varje år slänger svenskarna mat för tusentals kronor, enligt en ny Novusundersökning. Nu listar HelloFresh matexpert sina bästa råd för att hjälpa svenskarna hålla matsvinnet nere.

En av tre svenskar (34 %) spenderar så mycket som 3 000-5 000 kr i månaden på livsmedel. Samtidigt glöms mycket mat bort i kylen som sedan måste slängas i onödan. I Sverige slänger vi över en miljon ton mat årligen. Nu visar en undersökning från Novus och HelloFresh att 6 av 10 slänger bortglömd mat minst varannan vecka eller oftare.

Matsvinnet är negativt för både klimatet och den egna plånboken. För att hjälpa konsumenterna med de ökade matkostnaderna har Nanna Elisabeth Vestergaard Kaldan, gastronomisk chef på HelloFresh tagit fram en lista med sina bästa råd för att hålla matsvinnet nere.

1. Planera dina måltider

Genom att planera måltiderna i förväg säkerställer du att du inhandlar exakt det du behöver för rätterna och på så vis undviker matsvinn. Dessutom kan du köpa billigare storpack och se till att allt i förpackningen används. Nära 4 av 10 svenskar kommer alltid eller ofta hem med varor de inte planerat handla. Så håll dig till din lista och köp endast det du skrivit ner så undviker du spontana och onödiga köp.

2. Planera dina rester

Planera dina rester när du planerar dina måltider. Kan de exempelvis användas till matlåda eller addera något till morgondagens middag? Det är lätt att rester glöms bort och blir dåliga. Använd därför genomskinliga behållare så du ser vad som finns däri.

3. Ta tillvara på alla delar

Det är otroligt hur mycket gott man kan tillaga av matrester som vanligtvis slängs. Så tänk efter, sök online och hitta nya sätt och nya maträtter. Exempelvis kan överblivna rotfrukter bli till chips, potatisen bli en del av en pyttipanna, grönsaksstjälkarna och de mindre “fina” delarna av kycklingen till buljong. Bara fantasin sätter gränser.

4. Titta inte bara på bäst-före-datum

Maten blir absolut inte dålig bara för att den passerat sitt bäst-före-datum, den håller ofta mycket längre. Titta, lukta och smaka först innan du slänger. Men för riskgrupper som gravida och personer med nedsatt immunförsvar är det såklart viktigt att följa sina kostråd.

5. Organisera smart i kylen

Hållbarheten på mat påverkas av kylskåpets olika temperaturzoner. Kylskåpsdörren är till exempel den varmaste platsen och ska därför användas till mat som kan hålla länge, eller mat som du använder varje dag och därmed förbrukar snabbt. Den nedre hyllan är den kallaste och därmed bästa förvaringen av rått kött, fisk, fågel och oöppnade mejeriförpackningar. Och kom ihåg att placera grönsaker och frukter separat, eftersom frukter kan påskynda mognaden av grönsakerna.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av Novus på uppdrag av HelloFresh under perioden 18–24 maj 2022, via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel. Panelen garanterar representativa resultat, vilket innebär att resultaten är generaliserbara till den aktuella målpopulationen. Totalt genomfördes 1006 intervjuer i målgruppen ”svenska allmänheten 18-79 år”, vilket gav en deltagarfrekvens bland de sökta personerna på 56%.

För ytterligare pressförfrågningar, vänligen kontakta:

Carina Berg, presschef, HelloFresh Sverige

E: carina.berg@hellofresh.com

M: +45 206 763 10

HelloFresh SE är en global koncern inom livsmedelslösningar och den globala marknadsledaren inom måltidslådor. HelloFresh Group består av sex varumärken som ger kunder högkvalitativ mat och recept för olika måltider. HelloFresh grundades i Berlin i november 2011 och är verksam i USA, Storbritannien, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Luxemburg, Australien, Österrike, Schweiz, Kanada, Nya Zeeland, Frankrike, Sverige, Norge och Danmark. Under andra kvartalet 2022 levererade HelloFresh över 270 miljoner måltider och nådde nästan 8 miljoner aktiva kunder. HelloFresh börsnoterades på Frankfurtbörsen i november 2017 och handlas för närvarande på MDAX (Mid-Cap German Stock Market Index). HelloFresh har kontor i Berlin, Saarbrücken, New York, Chicago, Boulder, London, Amsterdam, Sydney, Toronto, Auckland, Paris, Milano, Tokoyo och Köpenhamn