Män sköter fortfarande grillandet medan förberedelserna delas lika

Svensken grillar i snitt 26 gånger om året, och det är köttätarna som grillar mest. Det visar en ny undersökning genomförd av matkasseföretaget HelloFresh. Dessutom är könsrollerna tydligt uppdelade vid grillen, då sju av tio män svarar att det är de som grillar, jämfört med två av tio kvinnor.

När det kommer till vad vi svenskar helst lägger på grillen vinner fläskkött och korv, medan nötkött och grönsaker kommer på delad tredjeplats. Därefter grillar vi gärna hamburgare, kyckling och grillost. Trots att kött fortfarande dominerar som favorit på grillen, är det de vegetariska grillkategorierna som ökat mest under de senaste åren. En tredjedel av de svarande grillar ost oftare nu än för fem år sedan, medan en av fyra grillar grönsaker oftare nu än för fem år sedan.

I snitt grillar svensken 26 gånger om året. Allätare grillar i snitt 28 gånger per år, medan pescetarianer, vegetarianer (båda 13 gånger per år) och veganer (11 gånger per år) bara grillar hälften så ofta om allätarna. Flexitarianer grillar i snitt 17 gånger per år. I undersökningen svarade nio av tio att de äter kött.

Männen grillar mest
Grillen har länge framställts som mannens domän, och på frågan om vem som vanligen sköter grillningen utomhus i familjen svarade sju av tio män ”jag”, medan endast två av tio kvinnor svarade detsamma. Nästan sex av tio män svarar att det är de som handlar ingredienser till grillandet, medan hälften av kvinnorna svarar detsamma. När det kommer till förberedelserna av de rätter som ska grillas är rollerna däremot mer jämlika, där 53% av männen svarar att de sköter detta, och 51% av kvinnorna svarar detsamma.

Fler burgarrecept till EM, mer japanskt till OS
Under sommarmånaderna erbjuder HelloFresh sina kunder möjligheten att adressändra leveransen av matboxen till sommarstället. Veckomenyerna kommer dessutom ha extra fokus på just grillning och goda grillrecept. I samband med fotbolls-EM i juni och juli erbjuds fler burgare på menyn – ett perfekt alternativ för alla som tänkt delta i fotbollsyran, och vill äta något gott till. Som om inte det vore nog kommer även ett flertal japanskinspirerade recept finnas tillgängliga på veckomenyn lagom till OS i Japan.

Topp tio, det här lägger svenskar på grillen:

1. 61% grillar fläskkött
  2. 59 % grillar korv
  3. 57 % grillar nötkött
  4. 57% grillar grönsaker
  5. 48% grillar hamburgare av kött
  6. 47% grillar kyckling / 47% grillar grillost
  7. 29% grillar svamp
  8. 25% grillar fisk
  9. 12% grillar lammkött
  10. 10% grillar vegetariska hamburgare

Om studien
Undersökningen är gjord av Sifo Kantar på uppdrag av HelloFresh. Undersökningen genomfördes under perioden 19 – 23 maj 2021 med 1 399 respondenter i åldern 16 – 79 år. Webbpanelen var riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

För mer information, vänligen kontakta:

Helle Aubert, Brand Manager Nordics
HelloFreshGroup

press@hellofresh.se
www.hellofresh.se

HelloFresh SE är världens ledande leverantör av matkassar med verksamhet i USA, Storbritannien, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Luxemburg, Australien, Österrike, Schweiz, Kanada, Nya Zeeland, Sverige, Frankrike och Danmark. 2020 levererade HelloFresh över 600 miljoner måltider och nådde nära 5,3 miljoner aktiva kunder. HelloFresh grundades i Berlin i november 2011 och noterades på Frankfurtbörsen i november 2017. HelloFresh har kontor i New York, Berlin, London, Amsterdam, Sydney, Toronto, Auckland, Paris och Köpenhamn.