Svenskarna bäst på att lägga ifrån sig telefonen vid middagsbordet

Svenskarna lägger ofta ifrån sig mobilen vid middagsbordet, har givande samtal om maten vi äter med våra barn, men lär oss mindre om trender av de yngre än i andra länder – det visar en ny undersökning från matkasseföretaget HelloFresh, som jämfört middagsvanorna i åtta länder.

Ensammiddag framför tv:n eller familjemiddag runt köksbordet? Trots att svenskar ofta beskrivs som ett av världens mest ensamma folk så äter vi gärna middag tillsammans med familjen. Sverige och Danmark är nämligen de två länder där folk oftast äter tillsammans, medan Belgien är det land där folk oftast äter ensamma.

- Den sociala aspekten av middagen som måltid är väldigt betydelsefull och den har en unik kraft för att skapa samhörighet. För svenska föräldrar är middagen ett bra tillfälle att knyta nära band till sina barn, och det är spännande att just svenska föräldrar - till skillnad från övriga länder - är väldigt pålästa när barnen är nyfikna och ställer frågor om maten på bordet, säger Nanna Elisabeth Vestergaard Kaldan, chefskock på HelloFresh.

Mobilfria middagar – svenskarna i topp
70 procent av svenska föräldrar anser att samtalen under middagen får dem att känna sig närmare sina barn. Det är drygt 10 procent mer än länder som Danmark och Storbritannien. Att svenska föräldrar känner sig nära sina barn kan ha att göra med att vi gärna lägger ifrån oss telefonen. Undersökningen visar att svenskar, tillsammans med våra grannar i Danmark, sällan har mobilen vid middagsbordet. Sämst i undersökningen var Frankrike. Drygt 52 procent av svenska föräldrar uppger att de inte använder sin telefon för att ta reda på svaren på sina barns frågor under middagen. Det är högre än samtliga europeiska länder i undersökningen.

Svenska familjer samtalar hellre om maten på bordet än sociala trender
Oavsett om vi äter middag med vår partner, våra barn eller med vänner så är det framför allt tre samtalsämnen som får stort fokus – arbete och skola (58 procent), vänner och familj (47 procent) och maten som står på bordet (42 procent). Just maten som står på bordet är svenska föräldrar särskilt pålästa och kunniga om. Hela 54 procent uppger nämligen att de ofta har svar på sina barns frågor om maten de äter. Det kan jämföras med 31 procent i Danmark, 25 procent i Storbritannien, och 26 procent i Tyskland.

Middagen är också ett tillfälle för föräldrarna att hänga med i trendsvängarna, men här halkar Sverige efter resten av Europa. Endast 36 procent av de svenska föräldrarna uppger att de lär sig om nya trender av sina barn under middagen. Detta kan jämföras med 61 procent i Tyskland, 57 procent i Frankrike, 54 procent i Belgien, och 48 procent i Holland.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Censuswide på uppdrag av HelloFresh. Den genomfördes under augusti 2021 och totalt deltog 8284 respondenter på 8 marknader – Storbritannien, Kanada, Belgien, Nederländerna, Frankrike, Danmark, Tyskland, och Sverige – med drygt 1000 deltagare per marknad.

Filip Lindmark, Account Director, BCW Stockholm
filip.lindmark@bcw-global.com

HelloFresh Group är en global koncern inom livsmedelslösningar och den ledande globala marknadsledaren inom måltidslådor, som erbjuder kunder högkvalitativ mat och recept för olika måltider. HelloFresh grundades i Berlin i november 2011 och noterades på Frankfurtbörsen i november 2017. HelloFresh är verksam i Storbritannien, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Luxemburg, Australien, Österrike, Schweiz, Kanada, Nya Zeeland, Frankrike, Sverige , Norge och Danmark. Under tredje kvartalet 2021 levererade HelloFresh över 227 miljoner måltider och nådde nästan 6,94 miljoner aktiva kunder. HelloFresh har kontor i New York, Berlin, London, Amsterdam, Sydney, Toronto, Auckland, Paris, Milano och Köpenhamn.