Svenskarna inför Alla hjärtans dag: vill överraskas med hemlagat

Alla hjärtans dag närmar sig med stormsteg och det gäller att planera i god tid för att leverera på årets mest romantiska dag, men endast en av tio svenskar planerar middagen i god tid. Samtidigt menar tre av fyra svenskar att de skulle uppskatta att partnern överraskade med en hemlagad middag. Detta enligt en ny Novusundersökning från HelloFresh.

Vare sig du är nyförälskad eller i en långvarig relation involverar Alla hjärtans dag ofta en romantisk middag. Hos svenskarna verkar hemlagat vara rätt väg att gå. Tre av fyra (74%) säger nämligen att de skulle uppskatta att partnern överraskade med hemlagad middag. Dessutom menar hela 76 % av svenskarna att det är bra för en kärleksrelation att laga mat tillsammans.

– Att restaurangerna snabbt blir fullbokade under Alla hjärtans dag verkar inte spela någon större roll i Sverige. Oavsett hur storslaget man väljer att fira betyder intimiteten och omtanken i en hemlagad middag mycket. Mat kan verkligen vara vägen till hjärtat, och en hemlagad middag är en fin gest, säger Nanna Elisabeth Vestergaard Kaldan, chefskock på HelloFresh.

Hemlagad middag uppskattas – men det är svårt att finna inspiration
En av tio (10%) svenskar planerar middagen på årets mest romantiska dag i god tid, kanske för att det inte är lätt att planera när fantasin brister. Endast tre av tio uppger nämligen att det är enkelt att hitta inspiration för en Alla hjärtans dag-middag.

Då det kan vara svårt att hitta inspiration till vad man ska laga har HelloFresh chefskock delat med sig av ett inspirerande recept som både tillfredsställer smaklökarna och får kärleken att spira:

Kryddig ryggbiff med majskolv, cajunmajo och vitlöksrostad potatis
2 personer – tillagningstid: 30 minuter

Det här behöver du:
300 gr Angus ryggbiff
500 gr potatis
1 majskolv
50 gr skuren grönkål
50 gr majonnäs
1 påse gräslök
20 gr finriven ost
2 st vitlöksklyftor
2 gr Ay Cajun-bakkrydda
4 gr Panamatkrydda

Gör så här
1. Ta fram köttet så det blir rumstempererat. Sätt ugnen på 240°/220°C (varmluft). Tärna potatis (oskalad) i 2 cm stora bitar. Finhacka eller pressa vitlök. Placera potatis på en plåt med bakplåtspapper. Blanda med vitlök, lite olivolja*, salt* och peppar*. Rosta i ugnen i 25-30 min, eller tills gyllene.

2. Finhacka gräslök. Skär majskolv på mitten. Blanda majonnäs, Ay Cajun-ba [1/2 paket, 2P], en nypa salt* och peppar* i en liten skål.

3. Ringla lite olivolja* över majskolvarna och krydda med en nypa salt* och peppar*. Placera majs till plåten när det återstår 20 min av potatisens tillagningstid.

4. Hetta upp en skvätt olivolja* i en stor stekpanna på hög värme, när det återstår 10 min av potatisens tillagningstid. Krydda köttet med Panamat, en nypa salt* och peppar*. Bryn köttet i stekpannan i 1 min per sida. Sänk till medelhög värme och stek i 1-2 min per sida för medium rare. Sätt köttet åt sidan på en tallrik, täck med folie och låt vila i 5 min.

VIKTIGT: Köttet kan ätas när den har fått en fin stekyta.

5. Tillsätt grönkål till plåten när det återstår 5 min av potatisens tillagningstid. Rosta i ugnen resterande tid, eller tills kålen är krispig. När majsen är färdig, bre på lite cajunmajo och strö över riven hårdost och gräslök.

6. Skär köttet i tjocka skivor. Lägg upp cajunmajs, vitlöksgrönsaker och ryggbiff på tallrikar. Servera med resterande cajunmajo vid sidan av.

Smaklig måltid!

För mer information, vänligen kontakta:
Filip Lindmark, ansvarig för HelloFresh på kommunikationsbyrån BCW.
T: +46 (0) 702 80 08 35
@: filip.lindmark@bcw-global.com

Om undersökningen
Undersökningen omfattar 1 038 personer mellan 18 och 79 år. Den genomfördes 13–19 januari 2022 genom webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel, på uppdrag av HelloFresh.

HelloFresh Group är en global koncern inom livsmedelslösningar och den ledande globala marknadsledaren inom måltidslådor, som erbjuder kunder högkvalitativ mat och recept för olika måltider. HelloFresh grundades i Berlin i november 2011 och noterades på Frankfurtbörsen i november 2017. HelloFresh är verksam i Storbritannien, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Luxemburg, Australien, Österrike, Schweiz, Kanada, Nya Zeeland, Frankrike, Sverige, Norge och Danmark. Under tredje kvartalet 2021 levererade HelloFresh över 227 miljoner måltider och nådde nästan 6,94 miljoner aktiva kunder. HelloFresh har kontor i New York, Berlin, London, Amsterdam, Sydney, Toronto, Auckland, Paris, Milano och Köpenhamn.