Svenskarna pratar helst om arbete och vänner och minst om klimatförändringar vid middagsbordet

Vi gillar att prata om arbete, skola, vänner och familj runt middagsbordet. Det visar en ny undersökning genomförd av matkasseföretaget HelloFresh. Undersökningen visar också att nästan nio av tio (86%) av de svenskar som bor i familj eller tillsammans med andra alltid äter middag tillsammans.

Att samlas runt middagsbordet kan idag jämföras med att sitta runt forna tiders lägereldar; en plats där vi delar med oss av historier och blir en del av gemenskapen. Det är här vi tar oss tid att sitta ner, lyssna in och berättar vad vi själva varit med om under dagen. HelloFresh har djupdykt i ämnet och undersökt vad vi egentligen brukar prata om runt middagsbordet tillsammans med familj, vänner och rumskamrater.

Hur det varit i skolan och jobbet under dagen toppar inte oväntat samtalsämnena vid middagsbordet mellan föräldrar och barn. Sex av tio uppger att det är vad man gjort på skolan och på jobbet som är det vanligaste samtalsämnet runt middagsbordet. Hälften av familjerna diskuterar även vänner och familj. Däremot så skvallrar bara en av tio när de äter middag och nästan lika få (17%) väljer att ta upp och diskutera sina personliga problem runt middagsbordet.

Intresset för att prata politik, klimatförändringar och hållbarhetsfrågor inom familjen när barnen sitter med vid bordet är lågt i de flesta länder. I Sverige hamnar det först på tionde plats när svenskarna får ranka vad som är de vanligaste samtalsämnena under middagen. Ännu lägre intresse visar engelsmännen där bara 3 procent uppger att man brukar prata politik och klimatförändringar under middagen. Största engagemanget finns i vårt grannland Danmark, där en tiondel (13%) säger att politik är ett vanligt samtalsämne vis middagsbordet och nästan lika många (11%) att man brukar prata om klimatförändringarna med sina barn.

Vid middagar med vänner och med rumskamrater så pratar vi helst om vänner och familj. Mellan vänner pratar man även om skola eller jobb, och var tredje (36%) skämtar gärna sinsemellan runt middagsbordet. En av tre väljer även middagen som det tillfället då man dryftar personliga problem. Kanske kan även viss mat uppmuntra till olika ämnesval? Varför inte laga ett långkok för större och mer seriösa ämnen? Eller hacka upp och servera tacos med en twist för att avsluta arbetsveckan med mer skämt och glada miner?

Vanligaste samtalsämnen med föräldrar och barn runt middagsbordet

1. Arbete/skolan (58%)

2. Vänner och familj (47%)
  3. Maten som serveras (43%)
  4. Skämt (35%)
  5. TV och filmer (30%)
  6. Sport/hobbies (25%)
  7. Personliga problem (17%)
  8. Innehåll och trender i sociala medier (12%)
  9. Skvaller (10%)
  10. Politik (8%)
  11. Klimatförändringar/hållbarhet (7%)
  12. Frågesport (4%)

Vanligaste samtalsämnen med vänner runt middagsbordet

1. Vänner och familj (48%)

2. Arbete/skola (43%)
  3. Skämt (36%)
  4. Skvaller (35%)
  5. Personliga problem (33%)
  6. Maten som serveras (29%)
  7. TV/filmer (25%)
  8. Sport/hobbies (21%)
  9. Trender och innehåll i sociala medier (18%)
  10. Politik (13%)
  11. Klimatförändringar/hållbarhet (9%)
  12. Frågesport (4%)

Om studien
Undersökningen genomfördes av opinionsinstitutet Censuswide på uppdrag av HelloFresh i augusti 2021 och hade 8284 respondenter i Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Sverige, Danmark och Kanada. Från Sverige deltog 1014 respondenter. De svarande bodde i hushåll om minst två personer.

För mer information, vänligen kontakta:

Helle Aubert, Brand Manager Nordics
HelloFreshGroup

press@hellofresh.se
www.hellofresh.se

HelloFresh SE är världens ledande leverantör av matkassar med verksamhet i USA, Storbritannien, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Luxemburg, Australien, Österrike, Schweiz, Kanada, Nya Zeeland, Sverige, Frankrike, Danmark och Norge. Under första kvartalet 2021 levererade HelloFresh 239 miljoner måltider och nådde nära 7,3 miljoner aktiva kunder. HelloFresh grundades i Berlin i november 2011 och noterades på Frankfurtbörsen i november 2017. HelloFresh har kontor i New York, Berlin, London, Amsterdam, Sydney, Toronto, Auckland, Paris och Köpenhamn.