Ta vara på matsvinnet - HelloFresh chefskocks fem bästa tips

Genom att minska på matsvinnet sparas både miljö och plånbok, och man slipper handla hem mat i onödan. Enligt en nyligen genomförd undersökning av matkasseföretaget HelloFresh om matsvinn är många svenskar osäkra på vad man faktiskt kan göra av ingredienser som börjar se ledsna ut, istället för att slänga dem i sophinken. HelloFresh chefskock i Norden, Sara Hoffgaard, delar här med sig av sina fem bästa tips.

Att minska på matsvinnet är bra för både miljön och den egna plånboken. Men det är inte alltid så lätt att veta hur eller vad man kan göra med den där bruna bananen eller produkten som har passerat bäst före-datumet, men fortfarande luktar och ser okej ut. I en ny undersökning genomförd på uppdrag av HelloFresh svarar tre av fem svenskar (58,31%) att de önskar få tips om hur man använder alla ingredienser till fullo för att minska matsvinnet. Tre av fem (62,29%) skulle även vilja få tips om hur man förvarar ingredienser så att de håller längre, medan en av tre (36,25%) är mer osäkra och svarar att de inte vet var vissa livsmedel ska förvaras i kylen.

Ett husmorstrick är att fermentera och lägga in frukt och grönt för att få dem att hålla längre, något som mer än varannan svarande (51,71%) säger sig vara intresserad av att lära sig mer om för att minska på matsvinnet. Över hälften av de svarande (54,32%) skulle även gärna vilja lära sig mer om kompostering för att minska matsvinnet, vilket även går i linje med trenden för självhushåll som ökat stort under det senaste året.

Utöver att det är klimatsmart att minska på matsvinnet sparar man även pengar. Hela sex av tio (61,81%) vill minska sitt matsvinn av privatekonomiska skäl.

Vart kommer då den största delen av privatpersoners matavfall ifrån? Helt enkelt av att man inte använder hela ingrediensen eller produkten, till exempel fruktskal eller matrester, enligt tre av fem (60,93%).

Avslutningsvis levererar HelloFresh matkassar ingredienser i exakta mängder så att det blir mindre matsvinn, samtidigt som det är smidigt och bekvämt med hemleverans och recept utvecklade av nordiska receptkreatörer. Bra för både dig, planeten och plånboken.

Sara Hoffgaards, chefskock i Norden på HelloFresh, fem bästa tips för att minska på matsvinnet:

1. Släng inte bananen som börjat bli brunprickig! En brun banan är sötare än en gul banan, och fungerar finfint som ingrediens i en bananpannkaka eller i ett bananbröd. Ett till tips är att hacka och frysa in bananen när den börjar se tråkig ut – perfekt att plocka fram och använda som ingrediens i smoothie.
  2. Spara torrt bröd och brödskalkar och gör om till krutonger genom att fräsa i olivolja på spisen eller lägg i en långpanna och skjutsa in i ugnen. Gott att använda som topping på till exempel en Caesarsallad.
  3. Pastarester får nytt liv genom att blandas ihop till en pastagratäng eller pastasallad.
  4. Bäst före-datumet kan ses som en rekommendation, inte en regel. Lukta, smaka och titta på produkten, verkar det OK är det förmodligen så då många matprodukter håller långt efter bäst före-datum. Sista förbrukningsdag ska däremot följas, då det handlar om känsliga livsmedel som köttfärs och fisk.
  5. Laga storkok och frys in. Det är alltid skönt att kunna plocka fram och tina några matlådor när middagsinspirationen tryter.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av opinionsinstitutet Censuswide på uppdrag av HelloFresh i mars 2021 och hade 1,029 respondenter i Sverige (ålder 16+).

För mer information, vänligen kontakta:

Helle Aubert, Brand Manager Nordics
HelloFreshGroup

press@hellofresh.se
www.hellofresh.se

HelloFresh SE är världens ledande leverantör av matkassar med verksamhet i USA, Storbritannien, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Luxemburg, Australien, Österrike, Schweiz, Kanada, Nya Zeeland, Sverige, Frankrike och Danmark. 2020 levererade HelloFresh över 600 miljoner måltider och nådde nära 5,3 miljoner aktiva kunder. HelloFresh grundades i Berlin i november 2011 och noterades på Frankfurtbörsen i november 2017. HelloFresh har kontor i New York, Berlin, London, Amsterdam, Sydney, Toronto, Auckland, Paris och Köpenhamn.