Gratis juridisk rådgivning den 17 oktober

Report this content

Få svenskar som lever i samboförhållanden har avtal som reglerar bodelning och testamenten. Enligt en undersökning från HELP Försäkring saknar 4 av 5 samboavtal. Detta berör över en miljon svenskar. Den 17 oktober arrangeras HELP-dagen. Då erbjuds allmänheten gratis juridisk rådgivning gällande samboavtal. HELP hjälper även till att upprätta samboavtal helt kostnadsfritt.

– Resultatet är uppseendeväckande. Därför öppnar vi den 17 oktober upp vår telefonväxel för allmänheten och erbjuder juridisk rådgivning avseende samboavtal helt kostnadsfritt. Allmänheten får möjlighet att ringa och ställa sina frågor gällande samboavtal. Vi hjälper även till att upprätta samboavtal, säger Joachim Erman, Country Manager i Sverige för HELP Försäkring.

Om endast en av de samboende köper och betalar en bostad riskerar denne att förlora halva bostaden i en bodelning. Å andra sidan kan den som flyttar in till sin sambo aldrig göra anspråk på hälften vid en separation.

– Det är därför klokt att upprätta ett avtal där det framgår vilken egendom som skall bodelas i ett samboförhållande, fortsätter Joachim Erman.

Undersökningen visar att av de få som skriver samboavtal är det två av tre som använt sig av en jurist.

Vår erfarenhet av att teckna ett samboavtal utan juridisk hjälp kan få oönskade effekter, säger Joachim Erman. Man bör alltid vända sig till en jurist vid upprättande av avtal, fortsätter Erman.

I undersökningen framkom det även att fyra av tio sambos inte har kunskap om vilka regler som gäller vid en eventuell bodelning. Även många gifta saknar kunskap om varför man bör skriva ett äktenskapsförord. Av de svarande som var gifta hade hela 74 procent varken upprättat äktenskapsförord eller testamente.

Detta är den första HELP-dagen som arrangeras i Sverige. HELP har för avsikt att anordna en HELP-dag varje år och i framtiden kan det handla om t.ex. äktenskapsförord, testamenten, arv etc.

För mer information: www.helpforsakring.se

Presskontakt: Gunilla Hjalmarson, 070 954 7040, gunilla.hjalmarson@strandberghaage.se

Om HELP Försäkringar

HELP Försäkring är det enda försäkringsbolaget i Sverige som erbjuder en juristförsäkring. Den ger dig tillgång till en egen jurist inom privaträttsliga områden, oavsett om det gäller en omfattande tvist eller några goda råd. Försäkringen ger dessutom samma juridiska hjälp inom Norge för dig som till exempel bor, arbetar eller semestrar i Norge.