Svenskt initiativ ska motverka läkarbrist i Östafrika

Report this content

Läkarbrist hotar folkhälsan och patientsäkerheten i många av världens fattigaste länder. Idag finns det exempelvis dubbelt så många läkare på Karolinska sjukhuset som i hela Tanzania. Det vill stiftelsen Help to Help ändra på genom ett utbildningsprojekt, som nu får stöd av det svenska healthtech-bolaget Doctrin. Att möjliggöra vård för en miljon människor är ett långsiktigt mål de båda organisationerna jobbar för.

Tanzania är trots enorma insatser i form av bistånd ett av världens fattigaste länder. Landet har en befolkning på 57 miljoner människor och endast 4 %* får möjlighet att studera på en eftergymnasial utbildning. Det resulterar i att det enbart finns cirka 1 400** legitimerade läkare i landet, jämfört med Sverige där det finns cirka 45 000 på 10 miljoner invånare. Enbart på Karolinska sjukhuset i Stockholm arbetar 2 800 läkare. Stiftelsen Help to Help har uppmärksammats för sitt koncept att finansiera högskoleutbildning för ungdomar i Tanzania, Uganda och Kenya genom crowdfunding. Sedan starten har stiftelsen möjliggjort studier för 207 studenter, majoriteten inom medicinrelaterade utbildningar. Under december vill stiftelsen finansiera ytterligare 20 studenters studier, och Doctrin stöder initiativet genom att vara med och finansiera en hel utbildning för en blivande läkare i Tanzania.

"En utbildad läkare i Tanzania kan under ett yrkesliv vårda upp emot 75 000 patienter och dessutom försörja sin familj och betala skolavgifter för sina barn och barnbarn. Den effekten får knappast en volontär som är nere ett par månader. När vi har finansierat 20 läkare, vilket är vårt mål i december, har vi möjliggjort vård för cirka 1,5 miljoner patientier i framtiden. Det är effekten." – Malin Cronqvist, grundare för Help to Help som fick idén till organisationen när hon själv arbetade som volontär

Healthtech-bolaget Doctrin effektiviserar patientresan genom digitala lösningar som gör att vårdens resurser ska komma fler till del. Samarbetet med Help to Help är inte bara en fråga om finansiellt bidrag utan handlar också om utbyte av kunskap eftersom de båda organisationerna jobbar mot samma mål.

”Hälften av världens befolkning saknar fortfarande tillgång till vård. Att bistå Help to Helps arbete för att stötta utbildning inom hälso- och sjukvård i länder där bristen är som störst och därmed skapa långsiktig positiva effekter tycker vi därför är självklart.” Magnus Liungman, VD och grundare Doctrin

*The Worldbank

**World Health Organisation

Kort om Help to Help

Genom crowdfunding och samarbete med företag finansierar Help to Help stipendier för utvalda studenter i Tanzania, Uganda och Kenya och möjliggör därmed studier på lokala universitet. Grundades 2010.

Kort om Doctrin

Doctrin hjälper vårdgivare att digitalisera patientresan för öka tillgänglighet och förbättra medicinsk kvalitet med smartare resursutnyttjande. Doctrin grundades 2016 med kunder som Capio och Praktikertjänst och har idag ca 60 anställda, VD är Magnus Liungman.

Kristofer Persson, Help to Help, kristofer@helptohelp.se, 0702-820014

Helene Vinberg, Doctrin, helene@doctrin.se, 0724-480777