Lux Helsingfors kallar igen till att glädja med ljus

Foto: Kirsi Tuura

I SATOs regi har redan över tio aktörer anslutit sig till Helsingfors ljusutmaning. Utmaningen är en del av Lux Helsinki, som arrangeras 5–9.1.2019.

Ljusfestivalen Lux Helsinki utmanar igen stadsbor, organisationer och företag att tillsammans lysa upp den mörka årstiden. Vem som helst kan delta i ljustutmaningen genom att dela en bild av sitt ljusverk på Instagram med fyrkantstaggen #valohaaste.

Ljusutmaningens syfte är att i gemenskaplig anda hämta kraft ur ljuset mitt i vintern. Du kan skapa ljusverket själv, men framför allt uppmuntrar utmaningen till gemensamt skapande med till exempel familjen, klassen eller bostadsaktiebolaget. Läs mer om utmaningen på Lux Helsinkis webbplats.

”Säkert utbyts nu fler ord i många trapphus”

Lux Helsinkis samarbetspartner SATO är igen med om att starta ljusutmaningen. I början av vintern bygger SATO fler olika ljusverk i sina hus: i utmaningen deltar bland annat ett seniorhus i Botby och gemenskapliga StudioKotis invånare i Mårtensdal i Vanda. Samtidigt utmanar SATO invånarna i alla sina hus till ljusverkstalko.

Under förra årets ljusutmaning sammanförde skapandet av ljuskonst de deltagande husens invånare. Säkert utbyts nu fler ord i många trapphus. Ivern smittade av sig – då vi förra året skapade ett ljuskonstverk för fönstren i SATOs kontorshus, svarade kontorshuset mittemot med ett eget verk!”, säger SATOs marknadsföringschef Sanna Marttinen glatt.

Ljusutmaningen fortsätter under Lux Helsinki till över mitten av januari, varvid SATO igen belönar utmaningens tre mest minnesvärda bilder med presentkort.

Redan flera ljusverk i huvudstadsregionen

Ljusutmaningen, som redan förra året samlade 400 deltagande instanser. I år har redan flera företag och organisationer utöver SATO kommit med. Amnesty International Finländska sektionen deltar med en fönsterdemonstration, Annegården och Restaurang Töölönranta med belysta träd i trädgården. Fazer har försett fabrikens vattentorn med växlande ljusverk och Tyttöjen talo, Fredriksgatans UFF och Vepsäläinen Habitat Citycenter har skapat fina verk i sina fönster.

Gustafsgårds mångsidiga servicecentral deltar redan för andra gången med en egen ljusvecka, liksom även Paulig Kulma med sin Big Sky-lampa, som påminner om himlen och lyser likt dagsljus. På Teurastamos gård föds en stor ljusinstallation, Helsingfors stadsteater belyser sin fasad och Finlands Nationalmuseum belyser parken framför museet. Clarion Hotel Helsinkis Sky Room-takbar badar i rosa toner 23.11, 21.12 och 30.12–9.1.

Spelartist Robin Baumgarten har satt upp ett spelbart konstverk av färggranna löv och taktila strängar på Aalto-universitetets campus i Otnäs. Verket, Quantum Garden, har gjorts i samarbete med Aalto-universitetet och Åbo universitet. Genom att spela verket 16.11–14.12 deltar du i att lösa kvantfysikens problem.

Ljusfestivalen Lux Helsinki arrangeras av Helsingfors stad och för festivalens produktion står Sari Väänänen. För design och produktion av rutt och verk står Sun Effects Oy och som kuratorer fungerar Ilkka Paloniemi och Matti Jykylä.

Material: Ljusutmaningens bildbank

Lux Helsinkis webbplats
SATOs ljusverkhus

Mediekontakt:

Annina Pikkumäki
Mellakka Helsinki
annina@mellakkahelsinki.fi

Sociala medier:

#luxhelsinki #valohaaste

Helsinki Marketing ägs av Helsingfors stad och ansvarar för Helsingfors operativa stadsmarknadsföring och företagssamarbete. Bolaget har ett nära samarbete med Helsingforsbor, besökare, beslutsfattare och experter.