Helsingfors-dagen den 12 juni bjuder på rikligt med program och möjligheter till unika erfarenheter

Helsingforsdagen den 12 juni fylls staden igen från centrum till förorterna av evenemang. Parker, torg och gator fylls av ett brett urval av program från klassiker till nyheter.

Den viktigaste rollen under Helsingforsdagen har stadsborna, som själva producerar den största delen av programmet och rikligt deltar i firandet runtom i staden.

– Helsingfors födelsedag är en viktig fest för stadsborna och också i år har deltagandet i programproduktionen varit mycket ivrigt. Under Helsingforsdagen kan också små aktörer och till och med enskilda stadsbor delta i programproduktionen, säger evenemangsproducenten Marianne Saukkonen från Visit Helsinki.

Det händer på stadshusets balkong

Stadsdirektör Jussi Pajunen inviger Helsingforsdagen och bjuder in stadsborna på traditionellt morgonkaffe kl. 9. I år dricks kaffet på Senatstorget, där festligheterna fortsätter med landskapsfester och programmet Pop-Up Österbotten. Morgonkaffe blir det också i olika stadsdelar. I stadshuset ordnas en saftfest för barn kl. 10–11, därefter fortsätter barnprogram fram till kl. 13.

Stadshusets balkong, som normalt är stängt för allmänheten, visar upp sig som en viktig estrad. Under evenemanget ”Din Helsingforsdag!" får du en möjlighet att besöka stadshusets balkong och exempelvis ta en selfie av dig där. Här öppnar sig en fin utsikt över Salutorget, Södra kajen och Esplanadparken. Om du vill kan du också hålla ett kort gratulationstal till Helsingfors.

Också i år ordnas en tävling, där priset är en oförglömlig middag för två på stadshusets balkong under Helsingforsdagens kväll. I tävlingen kan man delta genom att senast den 7 juni på adressen www.helsinkipaiva.fi berätta sitt käraste minne från Helsingforsdagen längs åren.

Sibelius, design, seglats med kanonslup och superstjärnor inom inhemsk pop

Sibelius 150-årsjubileum märks i årets program. Exempelvis vid Sibelius-monument kommer Dockteater Poiju kl. 17 att framföra föreställningen "Sibelius saga”, som bygger på Jean Sibelius musik och är en visuell föreställning för alla åldrar. Under guidade Sibelius-rundturer får man på ett levande sätt upptäcka Sibelius Helsingfors.

Det finns rikligt med program med design som tema. En nyhet är den designorientering som Design District ordnar. Idén är att i Helsingfors hitta gömställen och där de som hittar designskatterna får behålla dem. Under Helsingforsdagen är det också fritt inträde till Arabiamuseet och Galleria Arabia och dessutom får intresserade en unik möjlighet att under Elise Simonssons ledning få se Arabias Konstavdelning, som normalt är stängd för allmänheten.

Under Helsingforsdagen bjuds också på en möjlighet att på förhand få uppleva sådana seglatser med en kanonslup som på sommaren kommer att äga rum kring Sveaborg. Diana är ett unikt historiskt kanonslupsfartyg byggt i 1700-tals stil och under Helsingforsdagen görs utfärder längs tre olika rutter med elmotor och om vädret tillåter också med segel.

Radio Aaltos konsert under Helsingforsdagen i Kajsaniemi är ett av de mest väntade evenemangen. I år uppträder på scenen många av de populäraste stjärnorna, bland annat Haloo Helsinki!, Elastinen, Poets of the Fall, Kasmir, Sunrise Avenue och Jenni Vartiainen.

Helsingforsdagens baby och Stadin friidu och kundi väljs igen

Föreningen Stadin Slangi utser årets Stadin kundi och Stadin friidu under ett program som börjar på Espens estrad klockan 10. Enligt Helsingforsdagens tradition uppvaktar Helsingfors stad den första helsingforsiska babyn som föds på stadens födelsedag. Staden delar också ut Helsingforsmedaljen till meriterade medborgare.

Fritt inträde till alla evenemang

Det är fritt inträde till alla Helsingforsdagens evenemang. Biljetter till evenemang med ett begränsat antal deltagare kan hämtas hos stadshusets Virka-info (Norra esplanaden 11–13/Sofiegatan 1) från fredagen den 5 juni. Virka-info har öppet må–fr kl. 9–19 och lö–sö kl. 10–16.

Bakgrundsinformation

Helsingforsdagen har firats sedan 1959. Initiativet till stadens egen dag togs av Helsingfors-Samfundet. Datumet den 12 juni har sitt ursprung i att det är den dag då konung Gustav Vasa grundade Helsingfors stad vid Vanda ås mynning 1550.

Helsingforsdagen produceras av Visit Helsinki/Helsinki Marketing Ltd. Radio Aalto/Nelonen Media och tidningen Metro är mediesamarbetspartners.

Helsingforsdagens hela program: www.helsinkipaiva.fi
Foton kan laddas ner genom Visit Helsinkis mediebank:

evenemangsproducent Marianne Saukkonen, Visit Helsinki/Helsinki Marketing Ltd, tfn 09 310 25705, marianne.saukkonen@hel.fi

Helsingfors födelsedag är en viktig fest för stadsborna och också i år har deltagandet i programproduktionen varit mycket ivrigt. Under Helsingforsdagen kan också små aktörer och till och med enskilda stadsbor delta i programproduktionen.
Marianne Saukkonen, evenemangsproducent, Visit Helsinki