Helsingfors långsiktiga kuvösprogram inom hälsobranschen söker lovande startups

Report this content

Bildtext: Apparaten som utvecklats av Phonolyser i Helsingfors observerar medfödda hjärtfel hos spädbarn genom att förena artificiell intelligens och data producerad av tre olika sensorer. Teammedlemmarna från vänster: Sanaz Naderi, Markus Tuukkanen, Jalmari Talola, Javad Maleki, Farnaz Farahdel och Bahman Doaeian. Bild: Roope Permanto

Health Incubator Helsinki är ett långsiktigt, skräddarsytt kuvösprogram för forskningsbaserade tillväxtföretag inom hälsobranschen. Nu söker man för tredje gången med nya, lovande startups till programmet. Ansökan är öppen till den 13 mars och till programmet som inleds i april väljs ungefär tio team.

Finland är känt för ett utmärkt hälsovårdssystem, högklassig forskning inom hälsovårds- och läkemedelsbranschen, och exceptionellt omfattande och mångsidig hälsodata. I huvudstadsregionen fungerar ett progressivt ekosystem inom hälsovårdssektorn, som består av forskningsuniversitet, sjukhus, företag och organisationer inom branschen. Inom områdets vitala startup-sammanslutning finns även ungefär 100 startups inom hälsovårdssektorn. Helsingforsregionen är en speciell utvecklingsmiljö för företag som utvecklar produkter som grundar sig på hälsodata eller tjänster för behoven hos hälsovårdsexperter.

Health Incubator Helsinki stöder kommersialiseringen av innovationer som föds inom forskningen

Health Incubator Helsinki grundades 2020 för att stödja kommersialiseringen och tillväxten mot framgångsrik företagsverksamhet för innovationer som föds inom forskningen. Kuvösprogrammet är internationellt sett långsiktigt, till och med tre år, och erbjuder företagen som väljs med experthjälp, nätverk och kamratstöd.

”Programmet skräddarsys att möta varje företags behov. Till exempel hjälper vi till med konceptutveckling, pilotprojekt, att komma ut på marknaden och anskaffning av finansiering. Vi har ett omfattande nätverk och för samman aktörer", säger Christian Lardot, ledare för Health Incubator Helsinki.

I kuvösen som finns på Mejlans sjukhusområde utvecklar just nu 23 startups sin affärsverksamhet. Nästan alla har universitetsbakgrund. Programmet är med undantag av lokalhyran avgiftsfria för företagen, och alla finländska och utländska startupteam kan söka till det. Helsingfors stad och Helsingfors universitet ligger till grund för kuvösen, och den fungerar i samarbete med Health Capital Helsinki som utvecklar ekosystem.

Startupsen i det första programmet har samlat in en betydande finansiering

Health Incubator Helsinkis första resultat ser lovande ut. De 11 startups som började i det första programmet samlade under 2021 in sammanlagt 8 miljoner euro i finansiering. I summan ingår både privata direkta placeringar och stipendier.

Uute Scientific Oy som var med i det första kuvösprogrammet år 2020 har utvecklat produkten Reconnecting Nature™ som innehåller skogsmikrober och effektiverar människans immunsystem. Denna produkt kan användas i till exempel kosmetika eller textiler. Företaget berättade nyss att det fått en tilläggsfinansiering på 1,2 miljoner euro för att få fart på sin verksamhet.

"Företagsrådgivarna inom Health Incubator Helsinki kan lyssna till företagens behov och reagera på dem genom att ordna relevanta utbildningar och introduktioner för placerare. Dessa samt flexibla lokaler skapar utmärkta förutsättningar att koncentrera sig på att öka affärsverksamheten", säger Uute Scientifics VD Kari Sinivuori.

Phonolyser Oy som deltog i den andra kuvösen år 2021 vann förra hösten med sin innovation startup-tävlingen i världens största evenemang inom hälsoteknologibranschen, MEDICA. Med apparaten kan man observera medfödda hjärtfel hos spädbarn snabbt och kostnadseffektivt. Phonolysers team flyttade i sin helhet från utlandet till Finland då de valdes till programmet och grundade sitt företag i Helsingfors.

"Health Incubator Helsinki teamet har varit ett stort stöd och mentorer för oss, och hjälpt oss att skapa synlighet. Kuvösen är som en familj: den hjälper oss alltid när det behövs. Lokalerna och läget på HUS sjukhusområde är goda förmåner”, säger Phonolysers verksamhetsledare Bahman Doaeian.

Banbrytande innovationer och uthålliga team sökes

Ansökningstiden för den tredje omgången är den 7 februari till den 13 mars 2022. Kandidaterna som väljs ut bland ansökningarna kallas till intervjuer. Till programmet som inleds i april 2022 väljs ungefär 10–12 team.

”I ansökningsfasen bedömer vi om det finns en efterfrågan på företagets innovation, tjänst eller produkt. Gör företaget något nytt eller förbättrar det befintliga lösningar? Ett viktigt kriterium för teamet är människornas engagemang och uthållighet”, säger Lardot.

Mer information:

Christian Lardot
Incubator Leader, Health Incubator Helsinki

christian.lardot@hel.fi

Läs mer om Health Incubator Helsinki här

Sök med till programmet före den 13 mars här (på engelska)

Helsinki Marketing and Helsinki Business Hub is now Helsinki Partners, a city marketing, investment and talent attraction company owned by the City of Helsinki.

Citat

Programmet skräddarsys att möta varje företags behov. Till exempel hjälper vi till med konceptutveckling, pilotprojekt, att komma ut på marknaden och anskaffning av finansiering. Vi har ett omfattande nätverk och för samman aktörer.
Christian Lardot, ledare för Health Incubator Helsinki
Företagsrådgivarna inom ”Health Incubator Helsinki” kan lyssna till företagens behov och reagera på dem genom att ordna relevanta utbildningar och introduktioner för placerare. Dessa samt flexibla lokaler skapar utmärkta förutsättningar att koncentrera sig på att öka affärsverksamheten.
Kari Sinivuori, VD, Uute Scientifics
Health Incubator Helsinki teamet har varit ett stort stöd och mentorer för oss, och hjälpt oss att skapa synlighet. Kuvösen är som en familj: den hjälper oss alltid när det behövs. Lokalerna och läget på HUS sjukhusområde är goda förmåner.
Bahman Doaeian, verksamhetsledare, Phonolyser