Helsinki Help-guiderna rör sig bland turisterna från den 12 juni

Helsinki Help-guiderna inleder igen turistrådgivningen då de på Helsingforsdagen den 12 juni till fots börjar röra sig i stadskärnan och kryssningshamnarna. I sommar betjänas resenärer av 26 Help-guider, som patrullerar på gatorna i regel kl. 9–16 fram till den 23 augusti. Ifjol betjänade guiderna över 161 000 kunder, som igen var en ny rekordsiffra.

Helsinki Help-guiderna betjänar kunder också vid Infocontainern, som i år har flyttat till en ny plats på Centralgatan, mellan Ateneum och Korvhuset.

– Syftet med den nya placeringen är att i synnerhet nå de inhemska och utländska resenärer som kommer med tåg, då tågförbindelsen från Helsingfors-Vanda flygstation öppnar i juli, säger kundservicechef Sanna Salonen från Visit Helsinki.

Vidare finns guider vid Skatuddsterminalen och Olympiaterminalen samt välkomnar internationella kryssningsfartyg vid olika kajer. Guiderna patrullerar också vid evenemangsplatserna under gymnastikfestivalen Gymnaestrada den 12–18 juli.

Help-guiderna har tillgång till åtta cyklar och en s.k. Helpmobil, dvs. en cykel som framtill har en broschyrlåda. De betjänar kunder på 13 olika språk. I år har man satsat särskilt på kinesiska, som sex av guiderna talar. Guiderna är lätt igenkännbara med sina gröna infovästar. På vardagar kan man kring Esplanadparken, Salutorget och Senatstorget också stöta på maskoten Helppi, som gärna pratar med barnfamiljer.

Partnerverksamhet ger fler möjligheter
Helsingfors stad är huvudfinansiär av Helsinki Help-verksamheten, men företagssamarbetspartners har fått en allt viktigare ställning för verksamheten. I år är antalet partners rekordmånga eller 25. Help-guiderna delar ut till turister utöver kartor och broschyrer också förmånshäftet Helsinki Help, som innehåller erbjudanden till butiker, museer och restauranger i centrum.

– Våra företagspartners bidrar exempelvis med utrustning för guiderna, såsom skor, ytterkläder och pekdatorer. De företag som deltar ger turisterna mervärde i form av förmåner och vice versa får företagen synlighet genom Help-guiderna och förmånshäftet, sammanfattar Salonen samarbetsverksamheten.

Helsinki Helps samarbetspartners i år är Ateneum, Hard Rock Café, Helsinki Lines, JT-Line, Strömma, Musikhuset, Borgbacken, Helsinki City Markkinointi, Helsingfors Festspel, A&S Ravintolat, Konsthallen, Fiskars Home, Karhu, Torgkvarteren, Tallink Silja, Sea Life, Halti, Kankurin tupa, Visit Porvoo, DNA, restaurang Finlandia, HOK-Elanto, Santa Claus Lisencing, Krigsmuseet och Viking Line.

Populärt och skojigt sommarjobb
Många var igen intresserade av att sommarjobba som Help-guide. I år inkom 360 ansökningar. Arbetet som Help-guide är krävande men samtidigt omväxlande och skojigt.

– Oförglömliga är bland annat frågor om skidmöjligheter i början av sommaren och exempelvis om Havis Amanda är den Lilla sjöjungfrun i Köpenhamn, säger Krista Kaipainen, chef för Helsinki Help-guiderna.

De flesta frågorna gäller sevärdheter, matställen samt lokalinvånarnas och guidernas egna favoritställen. Helsinki Help-verksamheten började som ett sysselsättningsprojekt 1995, sedan dess har resenärer och stadsbor av guiderna fåtts tips om vad de kan se och uppleva i Helsingfors.

Turistinformationens öppettider under sommaren
Turistinformationen vid Norra esplanaden är öppen fram till den 14 september, vardagar kl. 9–20 och lördagar och söndagar kl. 9–18. Infocontainern vid Centralgatan är öppen dagligen 12.6–23.8 kl. 9.30–17.30. Infodisken vid flygstationen är kontinuerligt öppen dygnet runt. Guiderna betjänar kunder dagligen kl. 10–20 och utanför dessa tider har kunderna tillgång till broschyrer och kundterminaler.

Turistinformationen vid flygstationen har förnyats
Den regionala turistinformationen vid flygstationen har med serviceförnyelsen flyttat till hall 2A för Ankommande flyg och dess utseende har förnyats. Turistinformationen vid flygstationen hade igen 2014 ett rekordår och under ett år betjänade den över 320 000 kunder. Mätt med antalet besökare var turistinformationen vid flygstationen den populäraste infodisken.

Bildmaterial för medier: http://materialbank.visithelsinki.fi/?cart=1426-cdcdbefhic&l=EN

Sanna Salonen, kundservicechef, Visit Helsinki/Helsinki Marketing Ltd, sanna.salonen@hel.fi,
tfn 09 310 36597.

Helsinki Help-chefer:
Krista Kaipainen, tfn 044 959 2027 och Lotta Peltola, tfn 044 959 2024, helpit@hel.fi

Helsinki Help-guiderna inleder igen turistrådgivningen då de på Helsingforsdagen den 12 juni till fots börjar röra sig i stadskärnan och kryssningshamnarna. I sommar betjänas resenärer av 26 Help-guider, som patrullerar på gatorna i regel kl. 9–16 fram till den 23 augusti. Ifjol betjänade guiderna över 161 000 kunder, som igen var en ny rekordsiffra.