Japan Week som presenterar japansk kultur inleds i Helsingfors den 21 oktober

Hela skalan i den japanska kulturen presenteras i Helsingfors den 21–26 oktober under evenemanget Japan Week. Samtliga evenemang är avgiftsfria och till pärlorna hör en skicklig uppvisning av en samurajstjärna som är bekant från filmregissören Quentin Tarantinos Kill Bill-filmer. Japan Week sammanför också på en och samma scen japanska och finländska konstnärer.

Invigningen av Japan Week firas vid Kampens köpcenter den 21 oktober. Evenemanget bjuder på olika synvinklar till japansk kultur: evenemangen och programnumren produceras av cirka 60 artistgrupper och innehåller bland annat dans, musik, hantverk, ikebana, origami, samurajkonster, taikotrummor, kimonor och kotospel. Evenemangsarenor är också Annegården, Wanha Satama och Savoy-teatern. Det är fritt inträde till samtliga evenemang och programnummer under Japan Week.

– På Savoy-teatern är det möjligt att bland annat se samurajvirtuosen Tetsuro Shimaguchi som spelade i Kill Bill-filmen. Han uppför med sin grupp The Samurai Sword Artists KAMUI en elegant performance och på Annegården kan intresserade delta i en traditionell teceremoni, tipsar evenemangsproducent Marianne Saukkonen från Visit Helsinki.

Kulturutbyte är en viktig del av programmet

Kulturutbyte utgör en viktig del av programmet under Japan Week. De uppträdande grupperna besöker bland annat skolor och servicecentraler i Helsingfors samt bjuder på möjlighet att genom verkstäder och föreläsningar lära sig mer om japanska konstarter.

Kulturutbyte blir det också på Savoy-teaterns scen, där finländska och japanska konstnärer möts.

– Kotospelaren Atsushi Masuda uppträder på Savoy med de finländska jazzpianisterna Kari Ikonen (21 oktober) och Aki Rissanen (23 oktober) och Aichi Shukutoku University Wind Orchestra uppträder tillsammans med finländska Helsinki Symphonic Winds orkester (26 oktober), berättar Saukkonen.

Japan Week ordnas i år för 40:e gången och är en evenemangshelhet och ett kulturutbytesprogram som årligen cirkulerar från land till land. Japan Week hämtar på en gång till Helsingfors cirka 500 artister inom olika konstarter. Helsingfors är den första nordiska stad som är värd för evenemanget.

Hela programutbudet under Japan Week och tilläggsupplysningar om biljettbokning och anmälningar till evenemang finns på adressen www.visithelsinki.fi/japanweek.

Evenemanget ordnas av International Friendship Foundation i samarbete med Helsingfors stad och Visit Helsinki.

Mer information och intervjuförfrågningar:

evenemangsproducent Marianne Saukkonen, Visit Helsinki, tfn 09 310 25705,
marianne.saukkonen@hel.fi
www.visithelsinki.fi/japanweek

På Savoy-teatern är det möjligt att bland annat se samurajvirtuosen Tetsuro Shimaguchi som spelade i Kill Bill-filmen. Han uppför med sin grupp The Samurai Sword Artists KAMUI en elegant performance och på Annegården kan intresserade delta i en traditionell teceremoni.
Evenemangsproducent Marianne Saukkonen, Visit Helsinki