Till Helsingfors väntas i sommar ett rekordantal kryssningsgäster

Till Helsingfors väntas i år cirka 460 000 internationella kryssningsgäster, som lämnar i staden totalt uppskattningsvis 28 miljoner euro i intäkter från turism. Med byteshamnsverksamhet och ny slags marknadsföring vill man locka kryssningsgäster att stanna en längre tid i Helsingfors och att också i framtiden återkomma hit.

Säsongen med kryssningsturister inledds 2016 måndagen den 9 maj då tre stora kryssningsfartyg anländer. Costa Luminosa och Celebrity Silhouette kommer till Melkökajen vid hamnen på Busholmen och det största fartyget Regal Princess som rymmer 3 600 passagerare anlägger vid kryssningskajen på Ärtholmen. Med dessa fartyg kommer till Helsingfors totalt cirka 9 000 kryssningsgäster från Italien, Tyskland, Spanien, Förenta staterna, Storbritannien och Kanada.

– Till Helsingfors kommer totalt 243 internationella kryssningsfartyg och med dem väntas det komma totalt cirka 460 000 kryssningsgäster, vilket igen vore ett rekordantal, säger projektchef Jenny Taipale, som svarar för kryssningsmarknadsföringen vid Visit Helsinki.

Det kommer färre fartyg än förut, men antalet internationella kryssningsgäster har ändå ökat varje år. Det här beror på att fartygsbeståndet kontinuerligt förnyas och att de nya fartygen är avsevärt rymligare och har en större passagerarkapacitet än de äldre fartygen.

Flest internationella kryssningsgäster till Helsingfors kommer från Tyskland, ifjol cirka 117 000 gäster (+6,5 %). Därefter var de största länderna Förenta staterna, Storbritannien, Spanien, Italien och Kanada. De internationella kryssningsfartygen stannar i Östersjön oftast i S:t Petersburg, Köpenhamn, Tallinn, Stockholm och Helsingfors. Andra eventuella hamnar är Riga och Gdansk.

Byteshamnspassagerare och ny slags marknadsföring

Helsingfors är i år byteshamn för det spanska kryssningsrederiet Pullmantur. Det innebär att rederiets tre fartyg byter sina passagerare i Helsingfors, dvs. flyger de passagerare som fanns ombord tillbaka till Spanien och hämtar via Helsingfors-Vanda nya kryssningsresenärer till fartyget.

– Byteshamnspassagerarna övernattar i år inte i Helsingfors, men målet är att göra Helsingfors till lika intressanta byteshamnar som Köpenhamn och Stockholm samt att få passagerarna att övernatta också i Helsingfors, säger Taipale.

Målet kräver också ny slags marknadsföring. På Regal Princess inleds vid det första fartygsbesöket den 9 maj ett Helsingfors-diskussionsprogram som utarbetats av rederierna Cruise Baltic och Princess tillsammans med Visit Helsinki. Programmet fortsätter varje gång Regal Princess kommer på besök. Under programmet ombord på fartyget berättar intressanta helsingforsgäster för kryssningsresenärer på ett underhållande sätt om Helsingfors som stad och resmål. Gäster är bland annat stadsaktivisten Timo Santala, som berättar om matkulturen i Helsingfors, professor Marja Makarow från Technology Academy Finland, som berättar om teknologipriset Millennium samt julgubben från Julgubbsstiftelsen.

Visit Helsinki vill betjäna kryssningsgästerna ännu bättre med den nya kartbroschyren Day In Helsinki som utkom i början av maj. De ambulerande Helsinki Help-guiderna assisterar i hamnarna alltid då fartyg anländer.

– Kryssningsresenärer är ambassadörer som under de korta tider fartygen stannar i hamnarna får nya idéer om resmål, dit de vill återvända senare med bättre tid eller som de berättar vidare för sina vänner i hemlandet. Därför satsar Visit Helsinki på stadsmarknadsföring också under fartygens hamnvistelse, tillägger Taipale.

Det anländer nästan dagligen internationella kryssningsfartyg till Helsingfors ända fram till september. Kyssningssäsongen avslutas 2016 av fartyget AIDAmar, som kommer till Helsingfors den 12 oktober.

Jenny Taipale, projektchef, Visit Helsinki, jenny.taipale@hel.fi, tfn +358 9 310 25611
Laura Saksala, kommunikations- och medieansvarig, Visit Helsinki, laura.saksala@hel.fi, tfn +358 9 310 25 855

Till Helsingfors kommer totalt 243 internationella kryssningsfartyg och med dem väntas det komma totalt cirka 460 000 kryssningsgäster, vilket igen vore ett rekordantal.
Projektchef Jenny Taipale