HemEl sänker el-priset med över 10 procent

Report this content

HemEl sänker el-priset med över 10 procent Från och med 1 juni i år sänker HemEl tillsvidarepriset på el med 4 öre, från 32.9 till 28,9 öre. Det innebär en sänkning med över 10 procent. Anledningen till sänkningen är sjunkande priser på elbörsen Nordpool. Utvecklingen av elpriset på spotmarknaden visar på en stadig nedgång på grund av att nederbörden sedan mitten av januari varit större än normalt, samtidigt som elförbrukning varit lägre till följd av den milda vintern. Det är nu också mer snö än vanligt i stora delar av Norden och därmed bättre tillrinning till vattenmagasinen. Eftersom omkring hälften av vår el produceras genom vattenkraft, pressar det priserna. Bland orsakerna till de radikala höjningarna under 2001 hittar man bland annat låg vattentillgång, stängningen av Barsebäck 1, höjda priser på olja och kol samt hög elkonsumtion. - Vi är glada att kunna göra denna sänkning nu eftersom trenden med sjunkande elpriser nu verkar vara stabil, säger HemEls informationschef Agneta Molinder. Prissänkningen gäller för de kunder som har ett tillsvidareavtal med HemEl. Det innebär att elkostnaden för en villakund, som konsumerar 20 000 kWh och har tillsvidareavtal, sjunker med 1000 kr inkl moms per år. För ytterligare information, kontakta Agneta Molinder, informationschef, HemEl tel; 08 - 671 7134, mobil; 0703 - 445 332 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/04/20020403BIT01050/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/04/20020403BIT01050/wkr0002.pdf