Hemfosa Fastigheter förvärvar en samhällsfastighet i Oslo till ett värde av 725 miljoner SEK

Hemfosa Fastigheter förvärvar en samhällsfastighet i Oslo till ett underliggande fastighetsvärde om motsvarande 725 miljoner SEK. Säljare är ett norskt syndikat. Tidigare i år tog Hemfosa ett första steg in på den norska marknaden genom ett förvärv av sex samhällsfastigheter, även dessa i Osloregionen. Ambitionen under 2015 är att utvärdera ytterligare förvärv i Norge.

Den förvärvade fastigheten har statliga myndigheten Arbeids- och Velferdsforvaltningen (motsvarande Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan) som hyresgäst. Den totala uthyrningsbara ytan uppgår till cirka 20 000 kvm och är fullt uthyrd. Återstående löptid på hyresavtalet, beräknat från årsskiftet 2014/2015, uppgår till 8,2 år. Tillträde sker senast den 27 februari 2015.

"Det här är vårt andra förvärv på den norska marknaden på kort tid, och vi ser fortsatt god potential i Norge för Hemfosa att växa vidare inom samhällsfastigheter”, kommenterar VD Jens Engwall.

Lars Thagesson, COO, lars.thagesson@hemfosa.se, mobil 070-592 94 70, växel 08-448 04 80

Hemfosa är ett svenskt fastighetsbolag med ett fastighetsbestånd som har en balanserad geografisk spridning och hög andel samhällsfastigheter med stat och kommun som största hyresgäster. Detta ger stabila intäktsflöden och god direktavkastning. Samtidigt ska Hemfosa skapa värde genom att aktivt delta i transaktionsmarknaden. Per den 30 september 2014 ägde Hemfosa kommersiella fastigheter i Sverige med ett totalt fastighetsvärde om cirka 20,5 mdkr, inklusive bolagets andel av fastighetsvärdet i samägda bolag. Bolagets aktie är noterad på Nasdaq Stockholm Mid Cap sedan den 21 mars 2014. Läs mer på www.hemfosa.se.