Hemfosa förvärvar fastigheter i Finland till ett värde om cirka 600 mkr

Hemfosa har förvärvat två fastigheter i Finland till ett underliggande fastighetsvärde om cirka 600 mkr och med ett totalt hyresvärde om cirka 70 mkr.

Fastigheterna ligger i Tammerfors och Uleåborg. Samhälls­hyresgäster utgör 90 procent av hyresvärdet, såsom Ylesradio, Uleåborgs universitetssjukhus, Tampere University of Applied Sciences och Tammerfors stad. Båda fastigheterna är väl belägna med goda trafikförbindelser. Uleåborgfastigheten innefattar även en byggrätt för vård och kontor.

Total uthyrningsbar yta uppgår till drygt 42 000 kvm. Uthyrningsgraden uppgår till 97 procent och återstående avtalslängd är 9,4 år. Fastigheterna tillträddes den 29 november 2019.

Anna Alsborger, Transaktionschef, mobil 070-979 45 72, anna.alsborger@hemfosa.se

Hemfosa är ett svenskt fastighetsbolag inriktat på samhällsfastigheter i Norden med stat och kommun som största hyresgäster. Detta ger stabila intäktsflöden och god direktavkastning. Samtidigt ska Hemfosa skapa värde genom att aktivt delta i transaktionsmarknaden. Per den 30 september 2019 ägde Hemfosa fastigheter med ett totalt fastighetsvärde om cirka 40 mdkr. Bolagets stamaktie är noterad sedan mars 2014 och preferensaktien sedan december 2014, båda på Nasdaq Stockholm. Läs mer på www.hemfosa.se.