Hemfosa vinner markanvisning i Falun och startar skolprojekt i södra Stockholm, Norrköping och Eskilstuna

Hemfosa har vunnit markanvisning för ett kvarter i centrala Falun och planerar där nybyggnation av cirka 15 000 kvadratmeter väl lämpade för samhällsverksamheter och offentliga kontor. Hemfosa ökar också tempot i sin projektverksamhet och startar upp tre skolprojekt; i södra Stockholm, Norrköping och Eskilstuna, med investeringar om totalt cirka 400 mkr.

Markanvisning i Falun
Kvarteret Rödbro är centralt beläget i Falun med närhet till kommunikationer. Nybyggnationen av fastigheten Brorslotten utgör en del av stadsutvecklingen i Falun. Fastigheten kan komma att rymma lokaler för vård/omsorg och offentliga kontor. Den totala ytan omfattar cirka 15 000 kvadratmeter.

”Jag tror att det här blir ett väldigt bra tillskott till stadsmiljön i Falun”, säger Magnus Fridsén, exploateringschef Falu kommun.

”Det nya kvarteret Rödbro blir ett spännande tillskott i Faluns stadsbild. Fastigheten har ett modernt uttryck med influenser från världsarvet”, säger Joakim Storck (C), kommunalråd Falu kommun.

Projektverksamheten tar fart
Därutöver har Hemfosa startat upp tre skolprojekt; i södra Stockholm, Norrköping och Eskilstuna. Investeringarna uppgår till totalt cirka 400 mkr. Fastigheten i Norrköping planeras stå klar till andra halvåret 2020. Fastigheterna i södra Stockholm och Eskilstuna väntas stå klara under andra halvåret 2021. Därmed tar Hemfosas projektverksamhet ordentlig fart.

”Vi är mycket glada och stolta över att Hemfosa vunnit markanvisningen i Falun. Med Brorslotten är Hemfosa med och skapar en efterlängtad plats för viktiga samhällsverksamheter i ett fantastiskt läge i Falun. Vi är också mycket nöjda med aktiviteten inom projektverksamheten, där vi startat upp tre parallella skolprojekt i Norrköping, Eskilstuna och i södra Stockholm. Med markanvisningen i Falun tillsammans med de tre skolprojekten i startgroparna ökar vi nu tempot i Hemfosas projektverksamhet”, säger Caroline Arehult, VD på Hemfosa.

Caroline Arehult, VD, mobil 070-553 80 26, caroline.arehult@hemfosa.se

Hemfosa är ett svenskt fastighetsbolag inriktat på samhällsfastigheter i Norden med stat och kommun som största hyresgäster. Detta ger stabila intäktsflöden och god direktavkastning. Samtidigt ska Hemfosa skapa värde genom att aktivt delta i transaktionsmarknaden. Per den 30 september 2019 ägde Hemfosa fastigheter med ett totalt fastighetsvärde om cirka 40 mdkr. Bolagets stamaktie är noterad sedan mars 2014 och preferensaktien sedan december 2014, båda på Nasdaq Stockholm. Läs mer på www.hemfosa.se.