Hemköp i Mörby Centrum nyinvigs efter en omfattande modernisering

Efter en omfattande ombyggnation nyinvigs Hemköp i Mörby Centrum onsdagen den 19 oktober. Kundernas önskemål har varit i fokus när man byggt om butiken och utöver ett fräschare och mer uppdaterat utseende på själva butiken kommer man bland annat att erbjuda ett större färskvarusortiment, en större frukt- och gröntavdelning och ett större utbud med lokalproducerade varor.

Den första april i år inleddes ombyggnationen av Hemköpbutiken i Mörby Centrum. Under tiden som ombyggnationen har pågått har Hemköp huserat i en pop-up-butik ca. 20 meter från den ordinarie butiken. Nu cirka ett halvår senare är det dags att åter välkomna kunderna tillbaka till den ordinarie butiken som genomgått en total ombyggnation från golv till tak.

- Inför ombyggnationen har vi tagit hänsyn till kundernas önskemål och det innebär att vi nu bland annat kommer att erbjuda en större fiskdisk, större avdelning för frukt- och grönt, en maskin för färskpressad juice och mer lokalt producerad mat. Men oavsett vad man gillar för mat så är det viktigt för oss att kunna erbjuda ett sortiment som passar alla, oavsett storlek på plånbok, säger Linda Gunnarsson, Butikschef Hemköp Mörby Centrum.

Andra nya inslag i butiken är ett kallkök där man förbereder sallader, smörgåsar och röror m.m., varmmatsbuffé, salladsbar, en kaffemaskin som möjliggör för kunderna att ta sig en kopp kaffe medan man handlar och en brödskivare som möjliggör för kunderna att få sitt bröd uppskivat på under minuten.

Linda Gunnarsson betonar att butiken även fortsättningsvis kommer att fortsätta sitt hållbarhetsarbete med fokus på ekologiska varor. Man kommer också fortsätta arbetet med att minska matsvinnet och att skänka mat till kyrkan. I samband med ombyggnationen har man också valt kylteknik med återvinning av överskottsvärme, man har bytt ut all belysning till LED och de nya kyl- och frysdiskarna har isolerade glasdörrar. Elen är dessutom 100 procent miljövarudeklarerad.

Invigningen äger rum onsdagen den 19 oktober kl. 10:00. Då kommer kunderna att välkomnas av musik och provsmakningar och olika öppningserbjudanden. På plats kommer även Anna Wallin, Danderyd kommuns nya näringslivsstrateg, att närvara.

- Vi har fått många glada tillrop från våra kunder under ombyggnationen och nu ser vi fram emot nyinvigningen och att välkomna både nya och gamla kunder till butiken. Vi kommer att bereda plats först kön till vår uppskattade stammiskund Björn när vi klipper bandet, säger Linda Gunnarsson.

- Vi är glada att Hemköp gör en sådan jättesatsning i Mörby Centrum, där vi sedan 2018 genomför en upprustning och utbyggnad. Mer detaljhandel, mer kontorsytor och renovering av parkeringsgaraget under Hemköp med en ny tillgänglig trappa från parkeringsplanet, och via sju hissar. Hemköp är en av våra viktigaste hyresgäster och butiken kommer stärka vår roll som Danderyds naturliga vardagscentrum, säger Håkan Larsson, Centrumchef Mörby Centrum.

För mer information kontakta gärna:

Linda Gunnarsson, Butikschef Hemköp Mörby Centrum, Tfn: 010 47 44 239, e-mail: linda.gunnarsson@hemkop.se

Om Hemköp

Hemköp vill göra livet enklare för alla matälskare som vill äta gott varje dag. Vi utmanar för att ligga i framkant inom hållbarhet och utvecklar ständigt ett attraktivt erbjudande med butiker i geografiskt viktiga lägen och e-handel för att ha marknadens nöjdaste kunder. Inom Hemköp finns totalt cirka 200 butiker runt om i Sverige. Hemköp ingår tillsammans med Tempo i Hemköpskedjan som är en del av Axfood AB.