Hemköp satsar på kött med minskad klimatpåverkan

Som ett led i att bidra till minskade klimatutsläpp inom dagligvaruhandeln lanserar Hemköp nu ett par nyheter i sitt sortiment inom kategorin kött – Lome och Nöt & Grönt. Lome är ett kött från tjurar som förses med en mindre dos av ett algpulver i sitt foder vilket leder till reducering av djurens metanutsläpp. Garants ”Nöt & Grönt” är en färs som till hälften består av nötkött och till hälften grönsaker och som näst intill halverar klimatavtrycket* jämfört med vanlig nötfärs.

Med start den 9 juni kommer Hemköp att börja sälja Lome, ett kött från svenska tjurar som tack vare att de förses med en daglig dos algpulver i sitt foder reducerar metanutsläppet med 70–90 procent per dag jämfört med tjurar och kor som inte äter pulvret. Lomeköttet kommer att lanseras i utvalda Hemköpbutiker under begränsad tid. Lanseringen är en del i ett pilotsamarbete som Hemköp inleder med Volta Greentech, företaget som står bakom framtagandet av algpulvret som tjurarna äter.

I Hemköps butikshyllor finns nu också nyheten från Garant ”Nöt & Grönt”, en helt ny färs som jämfört med en vanlig nötfärs halverar klimatavtrycket då den består till hälften av nötkött och till hälften grönsaker. Färsen är placerad bredvid den vanliga köttfärsen i butik och är ett prisvärt och mer hållbart alternativ för den som vill ha i sig mer grönsaker och samtidigt äta med minskad klimatpåverkan.

- Vår ambition är att ligga i framkant gällande hållbarhet och med de här lanseringarna gör vi det helt enkelt enklare för våra kunder att äta mer hållbart. Nöt & Grönt-färsen är både hållbar, hälsosam och enkel att tillaga och med Lomeköttet kan du lägga en ryggbiff eller entrecote med lägre klimatpåverkan på grillen, säger Shoan Etemadi, försäljningschef Hemköpskedjan.

Hemköps ambition är att vara ledande inom hållbarhet och kedjan har redan nu lägst klimatpåverkan (CO2e) per kilo såld mat, samt även högst försäljningsandel av ekologiska varor inom dagligvaruhandeln.

Om Lome

Lome (Low Methane) är ett kött från tjurar som vuxit upp på den gotländska gården Ejmunds gård och som har fått rödalger inblandat i sitt foder för att minska utsläpp. Den röda algen Asparagopsis växer naturligt i bl.a. Australien och vid Medelhavet och innehåller höga halter av ämnen som hindrar den enzym som finns i nötkreaturens magar från att producera metan. Genom att äta en daglig dos av ca 100g algpulver, som blandas med nötkreaturens vanliga foder, reduceras djurens utsläpp av metangas genom pruttar och rapar med 70-90 procent per dag. I piloten har tjurarna utfodrats med rödalger under 3 månader. I Hemköp Stockholm City, Hemköp Torsplan och Hemköp Mörby Centrum kommer det att finnas Lomekött både som färs och styckdetaljer.

Om Nöt & Grönt

Nöt & Grönt-färsen från Garant är enkel att tillaga, prisvärd och har betydligt lägre klimatavtryck jämfört med en vanlig nötfärs. Den är också nyckelhålsmärkt och innehåller kött och morötter från Sverige. Den gör det helt enkelt enklare för kunderna att äta mer hälsosamt och hållbart. Nöt & Grönt finns tillgänglig i Hemköpbutiker runt om i landet och lanseras i samarbete med Generation Pep, som jobbar för bättre hälsa för unga.

* Klimatavtrycket är taget från RISE klimatdatabas för livsmedel och uppgår till cirka 28 CO2e per kilo för svensk nötfärs och cirka 14,2 CO2 för Nöt & Grönt.