Hemköp skippar plastkortet

Hemköp lanserar en ny app för bonuskunder som bland annat erbjuder delade inköpslistor med resten av familjen. Kunderna kan ta bort Hemköps plastkort och istället koppla sina vanliga bankkort eller id-kort till bonussystemet. För varje kund som lämnar in sitt plastkort skänker Hemköp en krona till utsatta barn i Ukraina.

- Det är fantastiskt glädjande att vi nu kan erbjuda våra kunder en smart app som hjälper våra kunder att förenkla deras vardag. Vi vill gå i bräschen inom dagligvaruhandeln att utveckla digital kundnytta som hänger ihop med vårt hållbarhetsarbete. Därför väljer vi samtidigt att skippa plastkortet. En annan satsning inom samma tema är mobila betalningar där nästa steg är att hitta en lösning för att erbjuda kunderna digitala kvitton, säger Thomas Gäreskog, vd på Hemköp.

För att aktivt uppmuntra kunderna att göra sig av med plastkortet låter Hemköp under åtta veckor oavkortat skänka en krona för varje inlämnat kort till SOS Barnbyar.

- Vi har under flera år samarbetat med SOS Barnbyar och både medarbetare och kunder skänker varje år pengar till utsatta barn i Ukraina och den barnby som Hemköp stödjer utanför Kiev. Vi ville koppla samman det arbetet med att framhålla det kortlösa och väljer därför att skänka en krona för varje inlämnat kort och för varje nyrekrytering under vecka 41 till vecka 48. Socialt ansvar är viktigt för oss och det vet vi att även våra kunder värdesätter, säger Patrik Hjert, marknadschef på Hemköp.

För frågor vänligen kontakta:
Maria Nobel, kommunikationschef Hemköp, Tfn 070-669 98 23, maria.nobel@hemkop.se

Hemköps mission är att skapa matglädje varje dag. Det breda och prisvärda sortimentet, tonvikten på färskvaror, personlig service och inspirationen är det som kännetecknar Hemköp. Hemköps butiker omsätter ca 11 miljarder kronor och finns på ca 190 platser i Sverige. Hemköp ingår i Axfood AB (publ).