Joakim Sköld-Östling blir ny försäljningschef för Hemköpskedjan

Nu står det klart att det blir Joakim Sköld-Östling som blir försäljningschef för Hemköpskedjan. Joakim har lång och gedigen erfarenhet från ledande roller inom både dagligvaruhandeln och food service. Senast kommer han från rollen som Merchandising Director på Menigo, med ansvar för Menigos sortiment- och inköpsavdelning samt dotterbolag. Joakim tillträder rollen som försäljningschef på Hemköpskedjan under vintern.

Försäljning, inköp, sortiment, ledarskap och mat löper som en röd tråd genom CV:t på Hemköpskedjans nya försäljningschef. Joakim Sköld-Östling inledde sin karriär i butik och jobbade i flera år på ICA Maxi Nacka och fick där och då upp ögonen för dagligvaruhandeln. Några år senare, efter avslutade universitetsstudier i ekonomi, började Joakim på ICA:s huvudkontor där han jobbade i drygt nio år, bland annat i rollen som Kategoriområdeschef för färskvaror. Därefter var det dags för en ny bransch, food service, när Joakim tillträdde rollen som Affärsområdeschef färskvaror, sortiment och inköp på Martin & Servera, följt av rollen som Merchandising Director på Menigo. På Menigo sitter Joakim i företagsledningen med ansvar för Menigos sortiment- och inköpsorganisation, vilket innefattar en rad områden såsom bland annat sortiment, pris, kampanj och koncept, EMV, hållbarhet och verksamhetsutveckling. När Joakim nu återvänder till dagligvaruhandeln blir det i rollen som försäljningschef för Hemköpskedjan.

- Jag ser verkligen fram emot att vara med på Hemköpskedjans fortsatta resa, driva framgångsrika affärer och vidareutveckla försäljning och lönsamhet i butik. Det ska också bli roligt att återgå till dagligvaruhandeln och att jobba nära butikerna igen, säger Joakim Sköld-Östling.

Som försäljningschef kommer Joakim att ansvara för områdena kunderbjudande och sortiment, pris, kampanj samt space.

- Att utveckla och leda framgångsrika team är det roligaste man kan göra, säger Joakim Sköld-Östling.

Hemköpskedjans vd Shoan Etemadi, ser fram emot att välkomna Joakim till rollen som försäljningschef:

- Det har varit en gedigen rekryteringsprocess med väldigt många kvalificerade sökande och jag är riktigt glad över att vi nu är i mål med rekryteringen och att få välkomna Joakim till Hemköpskedjan. Med sin breda erfarenhet från både vår och närliggande branscher, ledande inköps-, och försäljningsroller, ett starkt resultatdriv och ett stort intresse för att utveckla både team och affärer, är Joakim helt rätt person för rollen, säger Shoan Etemadi.