Nu kan alla välja vego

När den vegetariska maten flyttas från undanskymda hyllor till bästa plats i butiken bredvid sin motsvarighet köttfärs, korv eller leverpastej hittar fler till de goda vegoalternativen. Konceptet ”Variera med vego” som sedan hösten 2017 funnits i ett tjugotal butiker utökas nu till alla Hemköps 190 butiker. En försäljningsökning med 40 procent för de dubbellagda vegetariska varorna visar att inspiration och vägledning till mer hållbara val i butik ökar den vegetariska försäljningen.

För att få fler att hitta till och variera med vegetarisk mat placeras till exempel vegopastej, halloumiburgare och sojafärs bredvid motsvarande köttvara tillsammans med tydlig skyltning. Enligt en undersökning från 2017 som Hemköp tagit fram skulle 27 procent av svenskarna välja mer vegetariskt om det fanns vegetariska alternativ bredvid animaliska produkter i butiken. Bland familjer med små barn skulle 40 procent välja t.ex. vegokorv istället för vanlig korv till grillen.

– Vi vill sänka tröskeln till att handla vegetariskt och uppmuntra till bra mat som är god, klimatsmart och hälsosam. Det ska vara enkelt och inspirerande att välja till exempel vegofärs till lasagnen eller att lägga smakrika halloumiburgare på grillen. Tiden när man behövde vara vegetarian för att välja vego är förbi, säger Maria Nobel, hållbarhetschef på Hemköp.

Den vegetariska försäljningen ökade med 23 procent totalt för Hemköp under förra året och intresset håller i sig. För att förenkla de vegetariska valen breddar Hemköp det vegetariska sortimentet ordentligt, fler än 100 nya vegovaror kommer under året.

För mer information och bilder kontakta:
Elin Jarl, pressansvarig Hemköp. 076-139 25 88, elin.jarl@hemkop.se

Hemköps uppdrag är att inspirera till hållbar matglädje varje dag. Med fokus på färskvaror och kundmöten som guidar till medvetna val ska kundens förväntningar överträffas, både i butik och digitalt. Hemköp har närmare 200 butiker i Sverige, i Hemköps organisation ingår även Tempo med cirka 150 butiker. Hemköp ingår i Axfood, noterat på Nasdaq Stockholm.

Taggar: