Största affären någonsin bland vitvaruhandlare i Sverige

Report this content

Den 3 april 2006 förvärvade Hemmabutikerna samtliga aktier i butiksgruppen Dala Hemtjänst AB, Sveriges största vitvaruhandlare med åtta butiker i Stockholm, en i Västerås. Hemmabutikerna – en frivillig fackhandelskedja inom vitvarubranschen med en omsättning på över 2 miljarder - fortsätter alltså att växa som företaget gjort de senaste fem åren under VD Stig Wass, då utvecklingen gått från 40-talet butiker till drygt 130 i dag. - För att på ett långsiktigt sätt stärka närvaron i huvudstadsregionen med dess tillspetsade konkurrens är köpet ett led i vår strategi att vara den ledande aktören i branschen, säger han. - Att äga storstadsbutikerna ger oss bättre möjligheter att testa nya grepp, det innebär en kortare väg till marknaden och möjligheter till aktiviteter som kan tjäna som föredömen för övriga butiker i kedjan, förklarar Wass vidare. Hemmabutikerna i Sverige Utveckling AB är det juridiska namnet på den nya konstellationen som nu köper Dala Hemtjänst AB. Den ägs av kedjans delägare, tillika butiksinnehavare, som nu fått köpa aktier i bolaget. Dala Hemtjänst, grundades för drygt 40 år sedan i Dalarna. Företaget flyttade till Stockholm på 80-talet, har idag totalt nio butiker och omsätter ca 200 miljoner kronor. Verksamheten sysselsätter 70 personer. Dala Hemtjänst AB har tillhört Hemmakedjan som medlem och delägare sedan starten. Grundaren och majoritetsägaren Lennart Holly har själv suttit i kedjans styrelse i flera år. Holly, som styrt Stockholmsbutikerna från början, säger om affären: - Att se sitt livsverk fortsätta utvecklas inom den kedja vi tillhört känns rätt. För alla anställda innebär det att verksamheten till stora delar drivs vidare på det framgångsrika sätt som varit kännetecknande de senaste åren. Ny ansvarig för Dala Hemtjänst AB blir Kenneth Sjöblom, dalmas liksom Lennart Holly och fram till nu ägare till Hemmabutiken i Norrtälje. Kenneth säljer sin butik till kedjan och tillträder befattningen VD för Hemmas egna butiker. Han har sina rötter inom vitvarubranschen som marknadschef och VD på AM-Hushåll. Har även jobbat inom Electrolux och Miele. I samband med övertagandet av bolaget är namnändring föreslagen till Dala Hemma AB. Kenneth, hur kommer det synas att en ny ägare tar över? - Det är en lönsam, konkurrensstark och växande butiksgrupp som nu går in i sin andra utvecklingsfas. Några större omvälvande åtgärder är inte nödvändiga, men identiteten blir än mer Hemmafokuserad såväl på butiker som i marknadsföringen. För mer information kontakta Stig Wass, VD Hemmabutikerna 0705 43 20 59 stig.wass@hemmabutikerna.com Lennart Holly 0706 03 88 22 lennart@holly.se Kenneth Sjöblom 0705 44 34 59 kenneth.sjoblom@vitvaruhuset.com Bengt Isaksson, Ordförande Hemmabutikerna 0705 69 41 05 bengt.isaksson@hemmabutikerna.com