9 av 10 sålda bostäder annonserades på Hemnet under 2022

-Ny bostadsstatistik bekräftar Hemnets marknadsandel

Den 4  juli offentliggjorde Statistiska Centralbyrån (SCB) statistik kring bostadsmarknaden för helåret 2022. Under 2022 såldes enligt SCB 107 248 bostadsrätter och 65 546 småhus (inklusive fritidshus). Under samma år såldes 150 968 bostäder som annonserats på Hemnet, vilket motsvarar 87,4 procent av det totala antalet sålda bostäder och är i linje med föregående år (87,6%).

Erik Holmberg, Marknadsanalytiker på Hemnet:

Ett viktigt syfte för Hemnet är att ge bostadssäljare optimal exponering och med drygt 50 miljoner besök per månad maximerar vi deras möjligheter på bostadsmarknaden. Den senaste bostadsstatistiken bekräftar att 9 av 10 bostadssäljare i Sverige väljer att annonsera på Hemnet när de står inför sitt livs kanske största affär."

För att ta del av Statistiska Centralbyråns statistik vänligen besök:

För mer information, kontakta:

Erik Holmberg, Marknadsanalytiker

IR-förfrågningar
Anders Örnulf, CFO
M: +46 72 732 10 12
E: anders.ornulf@hemnet.se

Nick Lundvall, IR Manager & Head of Corporate Development
M: +46 76 145 21 78
E: nick.lundvall@hemnet.se

Hemnet driver Sveriges ledande bostads­plattform. Bolaget grundades som ett branschinitiativ 1998 och har sedan dess utvecklats till en värdeskapande marknadsplats för bostads­marknaden. Genom att erbjuda en unik kombination av produkter, insikter och inspiration har Hemnet byggt varaktiga relationer med köpare, säljare och fastighetsmäklare i över 20 år. Hemnet delar tillsammans med sina målgrupper en gemensam passion för hemmet och drivs av att vara en oberoende och självklar plats för människor att vända sig till vid de olika bostads­behov som uppstår genom livet. Detta reflekteras i Bolagets vision att vara nyckeln till din bostads­resa, där Hemnet med sina produkter och tjänster vill öka effektiviteten, transparensen och rörligheten på bostads­marknaden. Hemnet är noterat på Stockholm Nasdaq (“HEM”). www.hemnet.se

Följ oss: hemnetgroup.se / Facebook / Twitter / Linkedin / Instagram