De utser vinnarna i Guldhemmet 2020

Den 5 mars i år var det premiär för Guldhemmet, galan som uppmärksammar landets fastighetsmäklare och bostadsutvecklare och hyllar branschens främsta profiler och starkaste insatser. Nu presenteras juryn som ska utse vinnarna vid nästa års upplaga av galan.

Det blev succé när bostadsbranschen tidigare i år samlades i Hemnets regi under Guldhemmetgalan för att fira framgångar och framsteg från 2019. Nu har planeringen satt igång för Guldhemmet 2020 - vars tidpunkt och genomförande kommer bero på hur läget kring covid 19 utvecklas.

- Vi fick ett fantastiskt fint gensvar från branschen för initiativet med Guldhemmet, det är självklart att vi ska fortsätta uppmärksamma det hårda arbete som görs bland mäklare och bostadsutvecklare. Vi följer utvecklingen av covid 19 och vi hoppas att under våren kunna ha ett tryggt och säkert evenemang där vi kan fira alla starka insatser från ett mycket speciellt år, säger Cecilia Beck-Friis, vd på Hemnet.

Det som nu står helt klart är vilka som kommer att utse vinnarna i årets olika nomineringskategorier.

- Det känns jätteroligt att presentera Guldhemmets fantastiska jury som tillsammans har en bred erfarenhet från och imponerande kunskap om bostadsbranschen. Vi är glada att se ett antal bekanta ansikten från förra årets jury och hälsar de nya medlemmarna extra varmt välkomna, säger Cecilia Beck-Friis

Juryn kommer att bestå av:

• Kajsa Crona, adjungerad professor Chalmers, affärsutvecklingsstrateg Bostäder Sweco
  • Tobias Olsson, förbundsdirektör Sveriges Arkitekter
  • Anders Carlén, chefredaktör Fastighetsnytt
  • Kajsa Hessel, ordförande Byggcheferna
  • Joakim Båge, programledare för aftonbladetpodden Min ekonomi: Privat, författare till Storytel-boken Bostadsskolan
  • Jenny Persson, ansvarig utgivare för Mäklarvärlden
  • Jenny Stenberg, vd för Fastighetsmäklarförbundet
  • Björn Wellhagen, vd för Mäklarsamfundet
  • Staffan Tell, pr-chef på Hemnet

Under guldhemmet kommer priser delas ut i 12 olika kategorier riktade till mäklare och bostadsutvecklare. Mäklare kan nominera sina favoriter till kategorierna Årets Mäklarkontor, Årets Mäklarpersonlighet, Årets Stjärnskott, Årets Mäklarassistent. Bostadsutvecklare kan nominera till Årets innovation i branschen (ny kategori), Årets Bostadsutvecklare (företag) och Årets Bostadsprojekt (ny kategori, projekt). Utöver det kommer ett antal prestationspriser delas ut som baseras på Hemnets andelsstatistik.

Nomineringsperioden för Guldhemmet är mellan 16 november 2020 och 31 januari 2021. Datum för när galan kommer att anordnas kommuniceras senare i år.

Vinnare av Guldhemmet 2019:
Årets villamäklare: Edyta Hammar, Svensk Fastighetsförmedling, Vimmerby, Hultsfred
Årets bostadsrättsmäklare: Daniel Adelsson, Bjurfors, Mölndal/Göteborg
Årets toppmäklare: Richard Lagerling, Lagerlings, Stockholm
Årets mäklarkedja: Notar
Årets Mäklarpersonlighet: Håkan Sköld, ERA Håkan Sköld Fastighetsbyrå, Malmö
Årets mäklarassistent: Lina Libell, Mäklarhuset, Härnösand
Årets mäklarkontor: Våningen & Villan Nybyggt, Malmö
Årets stjärnskott: Kristoffer Andersson, Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, Örkelljunga
Årets bostadsutvecklare: Projektet BRF Viva Göteborg av Riksbyggen

För ytterligare information vänligen kontakta
Staffan Tell, pressansvarig och talesperson Hemnet staffan@hemnet.se 073-367 66 85