Hemnet prisas för mångfald - vinner Allbrightpriset 2022

Allbrightpriset 2022 tilldelas Hemnet för målmedvetet arbete för jämställdhet, mångfald och inkludering.

För åttonde gången delas Allbrightpriset ut till de svenska bolag som arbetar och visar resultat för ökad mångfald och inkludering. Enligt juryn var årets finalister så pass jämnstarka i sitt mångfaldsarbete att man valt att utse två vinnare till priset, Hemnet och Axfood.

Cecilia Beck-Friis, vd för Hemnet:

“Vi har en uttalad ambition att bli en av Sveriges bästa arbetsplatser och att tilldelas Allbrightpriset är ett mycket fint bevis på att vi är på god väg. Vi vill ha en arbetsmiljö präglad av människor med olika bakgrunder och perspektiv. Det vet vi skapar en stark företagskultur, men också den innovationskraft som är en förutsättning för en framgångsrik affär.”

I sin motivering har juryn bland annat tagit fasta på Hemnets arbete med internationell rekrytering med engelska som koncernspråk, att bolaget fokuserat på att rekrytera kvinnor till roller inom produkt och utveckling samt att ledare utbildats i frågor om omedvetna fördomar.

Amanda Lundeteg, vd för stiftelsen Allbright:

“Hemnet agerar genomtänkt utifrån medarbetarnas bästa. De diskuterar och arbetar öppet mot diskriminering och trakasserier. De ser det som en förutsättning för att attrahera och behålla medarbetare. Något som borde intressera alla bolag som söker de skarpaste hjärnorna.”

Om Stiftelsen Allbright och priset

Allbright är en partipolitiskt obunden och icke-vinstdrivande stiftelse som arbetar för jämställdhet och diversifiering på ledande positioner inom näringslivet. I ett första steg nominerades samtliga börsbolag med en jämn könsfördelning i ledningsgruppen. Vinnaren utsågs efter en gedigen process med medarbetarenkäter och intervjuer med vd som sedan analyserades av Allbrightprisets jury 2022.

Juryn 2022 bestod av:

Brandon Sekitto, medgrundare Nodnarb

Caroline Farberger, ordförande Wellstreet

Hayaat Ibrahim, generalsekreterare Institutet mot mutor

Johan Oljeqvist, vd Fryshuset

Michaëla Berglund, vd Michaël Berglund samt ordförande Allbright

Sven Hagströmer, ordförande Avanza samt grundare Allbright

Susanne Najafi, grundare Backing Minds

För mer information, kontakta:

Amanda Lundeteg, vd Stiftelsen Allbright
E:
amanda@allbright.se

Hemnet driver Sveriges ledande bostadsplattform. Bolaget grundades som ett branschinitiativ 1998 och har sedan dess utvecklats till en värdeskapande marknadsplats för bostadsmarknaden. Genom att erbjuda en unik kombination av produkter, insikter och inspiration har Hemnet byggt varaktiga relationer med köpare, säljare och fastighetsmäklare i över 20 år. Hemnet delar tillsammans med sina målgrupper en gemensam passion för hemmet och drivs av att vara en oberoende och självklar plats för människor att vända sig till vid de olika bostadsbehov som uppstår genom livet. Detta reflekteras i Bolagets vision att vara nyckeln till din bostadsresa, där Hemnet med sina produkter och tjänster vill öka effektiviteten, transparensen och rörligheten på bostadsmarknaden. Hemnet är noterat på Stockholm Nasdaq (“HEM”).

Följ oss: hemnetgroup.se / Facebook / Twitter / Linkedin / Instagram