Räntesänkning och rekordutbud inför stora visningshelgen

Report this content

I slutet av veckan är det dags för den stora visningshelgen. I år förväntas intresset vara särskilt stort, då utbudet av bostäder är rekordhögt. Samtidigt har Riksbanken meddelat ytterligare en sänkning av styrräntan, vilket förväntas öka optimismen bland hushållen och bäddar för en ökad aktivitet på marknaden.

Under vecka 33 fanns det totalt 59 941 bostäder till salu på Hemnet, vilket är den högsta siffran på över tio år. Detta innebär en utbudsökning med 31 procent jämfört med samma vecka förra året. Det höga utbudet är resultatet av en längre period av osäkerhet på marknaden, vilket har förlängt försäljningstiderna och därmed ökat antalet tillgängliga bostäder. När bostadsmarknaden nu återigen tar fart efter sommaren, tillkommer också många nya objekt, vilket ytterligare bidrar till det höga utbudet. På villamarknaden har tillflödet av nya bostäder varit särskilt stort sedan i våras, och vecka 33 noterades det högsta antalet nya villor under en höstvecka någonsin.

Den senaste räntesänkningen från Riksbanken förväntas öka aktiviteten ytterligare på bostadsmarknaden. Lägre räntekostnader är efterlängtade av många hushåll och brukar normalt sett stimulera bostadsmarknaden. Med fler spekulanter som nu förväntas agera, ser det ut att bli en hög aktivitet inför den stora visningshelgen.

Ett högt utbud av bostäder gäller för i stort sett hela landet. Under vecka 33 noterades en ny högsta nivå i 12 av de 21 länen.

"Efter en period av osäkerhet började marknaden röra på sig i våras, och med ytterligare en räntesänkning ser vi sannolikt en fortsatt ökad aktivitet framöver. Räntesänkningen i våras gav en märkbar effekt, med ett ökat antal publicerade bostäder som följd. Det är dock viktigt att köparnas efterfrågan nu möter upp det ökade utbudet för att undvika prispress under hösten. Förutsättningarna för det är nu också bättre än vad det var för ett år sedan och förhoppningsvis innebär de sjunkande räntorna att köpviljan kan stärkas under hösten och utbudet av bostäder normaliseras", säger Hemnets marknadsanalytiker Erik Holmberg.

Bostadsutbud vecka 33. Alla bostadstyper, successionsmarknaden

Län

Utbud

Årstakt (förändring jämfört med motsvarande vecka förra året)

Blekinge

+33%

*Rekordnotering vecka 33

Diagram

Gäller bostäder på successionsmarknaden.

För ytterligare information vänligen kontakta

Erik Holmberg, marknadsanalytiker Hemnet

M: +46 72-55 88 050

E: erik.holmberg@hemnet.se

Om Hemnet

Hemnet driver Sveriges ledande bostads­plattform. Bolaget grundades som ett branschinitiativ 1998 och har sedan dess utvecklats till en värdeskapande marknadsplats för bostads­marknaden. Genom att erbjuda en unik kombination av produkter, insikter och inspiration har Hemnet byggt varaktiga relationer med köpare, säljare och fastighetsmäklare i över 20 år. Hemnet delar tillsammans med sina målgrupper en gemensam passion för hemmet och drivs av att vara en oberoende och självklar plats för människor att vända sig till vid de olika bostads­behov som uppstår genom livet. Detta reflekteras i Bolagets vision att vara nyckeln till din bostads­resa, där Hemnet med sina produkter och tjänster vill öka effektiviteten, transparensen och rörligheten på bostads­marknaden. Hemnet är noterat på Stockholm Nasdaq (“HEM”).

Följ oss: hemnetgroup.se / Facebook / X / Linkedin / Instagram