Svenska bostadssäljare nöjda med sin fastighetsmäklare

Hela 86 procent av bostadssäljare är nöjda med sin fastighetsmäklare. Och åtta av tio av bostadssäljare anser att mäklarens tjänst är prisvärd. Det visar en ny undersökning som Hemnet har genomfört bland sina besökare.

- Det är tydligt att bostadssäljare i Sverige är nöjda med sina fastighetsmäklare och att de anser att de får mycket för pengarna. Svenska fastighetsmäklare har en gedigen utbildning och hanterar i princip hela förmedlingen vid en bostadsförsäljning. Jag tycker att fastighetsmäklare ska känna sig stolta  över den viktiga roll de spelar i vad som för många människor är deras livs största affär, säger Staffan Tell, talesperson på Hemnet.

På frågan “Hur nöjd var du med fastighetsmäklaren om förmedlade din bostad?” svarade 31,0 procent “ganska nöjd” och 54,8 procent svarade “mycket nöjd”. Endast 5,9 procent svarade att man var “mycket missnöjd”.

52,2 procent av de deltagarna i undersökning svarade att de anser att fastighetsmäklarens tjänst var ganska prisvärd och 28,6 procent svarar mycket prisvärd.

Den egenskap eller förmåga hos fastighetsmäklaren som värdesätts högst av bostadssäljaren var “engagemang” (63,6 procent) följt av “kunskap om min lokala marknad” (46,1 procent). Även lyhördhet och tillgänglighet var aspekter som många säljare värdesatte.

- Det är intressant att just kunskap om den lokala marknaden är så pass viktig för bostadssäljare. Den kompetens som fastighetsmäklare med lång erfarenhet i ett område besitter är unik och skapar uppenbarligen ett stort värde i bostadsaffären, säger Staffan Tell vidare.

Hur nöjd var du med fastighetsmäklaren om förmedlade din bostad?

Mycket nöjd

54,8%

Ganska nöjd

31,0%

Ganska missnöjd

8,4%

Mycket missnöjd

5,9%

Hur prisvärd anser du att fastighetsmäklarens

Mycket prisvärd

28,6%

Ganska prisvärd

52,2%

Inte prisvärd

19,3%

Vilken egenskap/förmåga värdesatte du mest hos fastighetsmäklaren som förmedlade din bostad?

Lyhördhet

38,2%

Engagemang

63,6%

Kunskap om min lokala marknad

46,1%

Juridisk kompetens

21,8%

Tillgänglighet

38,1%

Rådgivning genom försäljningsprocessen

37,1%

Fakta om undersökningen:

Undersökningen genomfördes på Hemnet mellan den 4 och 11 september 2022 och hade totalt 1059 respondenter.

Information till redaktionen

Hemnet driver Sveriges ledande bostadsplattform. Bolaget grundades som ett branschinitiativ 1998 och har sedan dess utvecklats till en värdeskapande marknadsplats för bostadsmarknaden. Genom att erbjuda en unik kombination av produkter, insikter och inspiration har Hemnet byggt varaktiga relationer med köpare, säljare och fastighetsmäklare i över 20 år. Hemnet delar tillsammans med sina målgrupper en gemensam passion för hemmet och drivs av att vara en oberoende och självklar plats för människor att vända sig till vid de olika bostadsbehov som uppstår genom livet. Detta reflekteras i Bolagets vision att vara nyckeln till din bostadsresa, där Hemnet med sina produkter och tjänster vill öka effektiviteten, transparensen och rörligheten på bostadsmarknaden. Hemnet är noterat på Stockholm Nasdaq (“HEM”).

Följ oss: hemnetgroup.se / Facebook / Twitter / Linkedin / Instagram