Rekordmånga Lantbrukare satsar på hampa

Report this content

I år satsar rekordmånga svenska lantbrukare på att odla hampa i samarbete med Hemp Innovations Europe AB. När sådden nu görs har ett 15-tal lantbrukare valt att prova den mycket mångsidiga grödan hampa. Därmed är en rekordstor skörd av hampa i modern tid att vänta från marker i Sverige.

Svenska bönder har varit förhållandevis sena att följa den internationella trenden bland lantbrukare att så hampa. Men nu har intresset börjat ta fart.

”Intresset bland svenska bönder att satsa på hampa är större än jag vågat hoppats på. Förutsättningarna är stora då växten är enkel att odla och har många användningsområden. Efterfrågan är stor på alla möjliga hamparelaterade produkter”, säger Clas Dahlen, vd och grundare av det svenska förädlingsbolaget Hemp Innovations AB, och fortsätter:

”Samtidigt märker företagen ett stort intresse också bland, framförallt yngre konsumenter. Här jobbar vi hårt på att matcha råvaran med olika köpare.”

Intresset för hampan växer snabbt internationellt där växten används till ett stort antal varierande områden – allt från mat till betong och byggmaterial samt plaster och textilier.

Totalt har nu ett 15-tal bönder, primärt i södra Sverige, börjat odla hampa med Hemp Innovations som redan tidigare har kommunicerat att flera stora bönder på Gotland i år inlett sin odling av hampa.

”Sådden har gått bra och hampan har kommit upp. Ett mycket spännande växtodlingsår väntar! Det är roligt att få vara del utav något som gynnar många inklusive mitt företag”

Jacob von Corswant, ägare av Skäggs Gård på Gotland, som är en av de lantbrukare som satsar på odling av hampa.

Marknaden för industriell hampa har vuxit kraftigt internationellt, och beräknas uppgå till motsvarande 188 miljarder kronor 2027, enligt Forbes. Det motsvarar en årlig genomsnittlig tillväxttakt på cirka 22 procent under åren 2022 – 2027.

För ytterligare information kontakta:

Clas Dahlen, VD och grundare av Hemp Innovations Europe,
Tel: 0702-363430, Email: clas.dahlen@hempinnovations.bio

Hemp Innovations är ett svenskt innovationsbolag, som inriktar sig på att på att förse svensk industri med bioprodukter och insatsvara för den cirkulära omställningen. Bolaget satsar nu på att Sverige åter ska få betydande kommersiell odling av industriell hampa och därifrån aktivt bidra till att lösa många klimatproblem med växten, som endast behöver 120 dagar på sig för att bli en fullvuxen planta och redo att skördas.

Taggar: