AP3 köper resterande 50 procent i Hemsö

Tredje AP-fonden har idag tecknat avtal med Kungsleden om att förvärva resterande 50 procent av aktierna i Hemsö. Därmed blir Hemsö till 100 procent ägt av Tredje AP-fonden.

Hemsös verksamhet startades inom ramen för Kungsleden vilka köpte det första beståndet av publika fastigheter 2001. 2009 samlades Kungsledens publika bestånd i ett eget bolag, Hemsö Fastighets AB, och Tredje AP-fonden gick in som 50 procentig ägare. I och med det avtal som tecknades idag köper Tredje AP-fonden resterande 50 procent av Hemsö och blir ensam ägare.

-       Tredje AP-fonden passar väl som ägare av Hemsö. Båda verksamheterna syftar till att skapa långsiktig avkastning och samhällsnytta säger Per Berggren, vd Hemsö Fastighets AB.

I samband med affären renodlar Hemsö sitt fastighetsbestånd genom att Kungsleden tecknar ett avtal om att köpa 15 fastigheter till en total köpeskilling om cirka 1 600 mkr. Samtliga fastigheter har ett betydande inslag av kontorsverksamhet.

Affären är villkorad av godkännande från Konkurrensverket och beräknas kunna slutföras under det första kvartalet 2013.

Hemsö äger, förvaltar och utvecklar fastigheter för samhällsservice inom fastighetskategorierna äldreboende, skola, vård och rättsväsende.   Mer information på www.hemso.se

- Tredje AP-fonden passar väl som ägare av Hemsö. Båda verksamheterna syftar till att skapa långsiktig avkastning och samhällsnytta.
Per Berggren