Bokslutskommuniké 2015

Sammanfattning januari – december 2015

• Hyresintäkterna uppgick till 1 988 mkr (2 054).

• Förvaltningsresultatet uppgick till 959 mkr (833).

• Värdeförändringar på fastigheterna uppgick till 581 mkr (-261) och värdeförändringar på derivat uppgick till 140 mkr (-760).

• Årets resultat efter skatt uppgick till 1 350 mkr (-360).

• Fjärde kvartalets förvaltningsresultat uppgår till 225 mkr (208).

• Marknadsvärdet på fastigheterna uppgick till 26 502 mkr (24 668).

• Under året har 20 fastigheter (33) tillträtts för en total köpeskilling om 1 154 mkr (4 606) och 16 fastigheter (68) har avyttrats för ett värde om 853 mkr (3 352).

- Det fjärde kvartalet har varit förvärvsintensivt, strukturen för förvaltarorganisationen har fallit på plats och vid slutet av perioden kunde vi konstatera att Hemsö gjort sitt hittills högsta årsresultat, säger Hemsös VD Per Berggren.

Informationen är sådan som Hemsö Fastighets AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 9 februari 2016 klockan 12:00.

Per Berggren, VD  08-501 170 01
Eva Bång, CFO      08-501 170 55

Hemsö är Sveriges ledande privata ägare av samhällsfastigheter. Verksamheten består i att äga, förvalta och utveckla samhällsfastigheter för äldreboende, utbildning, vård och rättsväsende. Hemsö finns i Sverige, Tyskland och Finland. Hemsös verksamhet kännetecknas av långa hyresavtal, stabila hyresgäster och starka ägare. Tredje AP-fonden är majoritetsägare. Det totala värdet på Hemsös fastighetsbestånd uppgår till 26,5 miljarder kronor. Hemsö har kreditbetyg A- från Standard & Poor´s. Mer information på www.hemso.se

Hemsös bokslutskommuniké 2015

Det fjärde kvartalet har varit förvärvsintensivt, strukturen för förvaltarorganisationen har fallit på plats och vid slutet av perioden kunde vi konstatera att Hemsö gjort sitt hittills högsta årsresultat.
Per Berggren, VD Hemsö