Bokslutskommuniké Hemsö 2013. Förvärv på ny marknad och breddad kapitalförsörjning

Sammanfattning januari–december 2013

• Hyresintäkterna uppgick till 1 875 mkr (1 894).
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 674 mkr (674).
  • Värdeförändringar på fastigheterna uppgick till -125 mkr (84).
  • Värdeförändringar på derivat uppgick till 297 mkr (-128).
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 528 mkr (581).
  • Marknadsvärdet på fastigheterna uppgick till 22 637 mkr (22 951).
  • Hemsö har under fjärde kvartalet förvärvat en yrkeshögskola i Åbo, Finland, för 323 mkr samt en vårdfastighet i Göteborg för 90 mkr.

Hemsö har under året genomfört ett antal strategiska förvärv och breddat kapitalförsörjningen. I februari tillträdde Tredje AP-fonden 100 procent av aktierna i Hemsö. I juni förvärvade AB Sagax indirekt 15 % av bolaget från Tredje AP-fonden.

–   2013 har varit ett positivt år och jag är nöjd med utvecklingen. Vi har under året etablerat Hemsö i Finland och även gjort ett större förvärv på Gotland. Genom strategiska avyttringar har vi renodlat fastighetsportföljen. I ett jämförbart bestånd ökade Hemsös hyresintäkter med 15 miljoner kronor. Sammantaget ger insatserna en bra grund för ytterligare tillväxt och lönsamhet och jag ser med tillförsikt på Hemsös framtid, säger Hemsös VD Per Berggren.

För fullständig rapport, se bifogad pdf.

Per Berggren, VD                        08-501 170 01

Eva Bång, CFO                            08-501 170 55

Hemsö är Sveriges ledande privata ägare av samhällsfastigheter. Verksamheten består i att äga, förvalta och utveckla fastigheter för äldreboende, skola, vård och rättsväsende. Hemsö finns i 90 svenska kommuner, 15 tyska städer och sedan 2013 även i Åbo, Finland. Vår vision är att vara den bästa fastighetsvärden för samhällsservice. Det innebär att vi ska skapa mervärde för våra kunder och vara den självklara fastighetspartnern för kommuner, landsting och privata operatörer. Hemsös verksamhet kännetecknas av långa hyresavtal, stabila hyresgäster och starka ägare. Det totala värdet på Hemsös fastighetsbestånd uppgår till närmare 23 miljarder kronor. Hemsö ägs av Tredje AP-fonden till 85% och av AB Sagax till 15%. Mer information på www.hemso.se

Hemsös bokslutskommuniké Hemsö 2013. Förvärv på ny marknad och breddad kapitalförsörjning.

Jag är nöjd med utvecklingen under 2013. Vi har under året etablerat Hemsö i Finland och även gjort ett större förvärv på Gotland. Genom strategiska avyttringar har vi renodlat fastighetsportföljen. I ett jämförbart bestånd ökade Hemsös hyresintäkter med 15 miljoner kronor. Sammantaget ger insatserna en bra grund för ytterligare tillväxt och lönsamhet och jag ser med tillförsikt på Hemsös framtid.
Per Berggren, VD Hemsö