Delårsrapport januari – mars 2020

Sammanfattning januari – mars 2020

• Hyresintäkterna ökade till 797 mkr (723).
  • Förvaltningsresultatet ökade till 445 mkr (423)
  • Värdeförändringar på fastigheterna uppgick till 110 mkr (128). Värdeförändringar på finansiella instrument uppgick till -70 mkr (-51).
  • Periodens resultat efter skatt minskade till 364 mkr (406).
  • Marknadsvärdet på fastigheterna uppgick till 57 300 mkr (49 559).
  • Under året förvärvades 8 fastigheter (5) för 210 mkr (2 348) och 2 fastigheter (1) avyttrades för 3 mkr (58).

− Hemsös affärsmodell med låg risk och de styrkor vi byggt inom bolaget blir tydliga i ett tuffare marknadsläge som den pågående Covid-19 pandemin medför. Hemsö skall vara en långsiktig fastighetspartner till den offentliga sektorn och det gäller både goda och framförallt i dåliga tider. Vår strategi står fast och nu är det viktigt att fortsätta med verksamheten som vanligt för att stötta våra leverantörer, hyresgäster och den offentliga sektorn, säger Nils Styf.

Nils Styf, VD                                                 08-501 170 01
Rutger Källén, CFO och Vice VD                 08-501 170 35

Hemsö är Sveriges ledande privata ägare av samhällsfastigheter. Verksamheten består i att hållbart äga, förvalta och utveckla samhällsfastigheter för äldreboende, utbildning, vård och rättsväsende. Hemsö finns i Sverige, Tyskland och Finland. Hemsös verksamhet kännetecknas av långa hyresavtal och stabila hyresgäster. Tredje AP-fonden är majoritetsägare. Det totala värdet på Hemsös fastighetsbestånd uppgår till 57,3 miljarder kronor. Hemsö har sedan mars 2015 kreditbetyg A- från Standard & Poor´s och sedan april 2020 kreditbetyg A från Fitch Ratings. Mer information på www.hemso.se.