Hemsö avser att utveckla en skola i Burlövs kommun

Hemsö har tecknat en avsiktsförklaring med Burlövs kommun och Internationella Engelska Skolan, IES, för att etablera en grundskola och en förskola i Burlövs kommun.

Grundskolan kommer att ha plats för 600 elever och förskolan kommer att kunna ta emot 120 barn. Avsikten är att skolan ska uppföras i centrala Burlöv, nära pendeltågsstationen som planeras mellan Arlöv och Åkarp.

‒ Vi är en stabil och långsiktig fastighetsägare som fortsätter att satsa. Det är mycket glädjande att vi nu får utveckla en ny och modern skola och därmed bidra till ytterligare skolplatser i ett växande Burlöv. Vi ser fram emot att samarbeta med Burlövs kommun och IES, säger Robert Cardell som är projektutvecklare på Hemsö.

‒ Vi välkomnar Hemsö och IES till vår kommun. Detta är ett viktigt komplement till befintliga skolor och ett stort steg framåt för att möta våra invånares behov av högkvalitativ utbildning på engelska, säger Sara Vestering (M), kommunstyrelses ordförande.

Robert Cardell, projektutvecklare                            040- 636 48 26
Åsa Thoft, kommunikationschef                              08-501 170 57

Hemsö är Sveriges ledande ägare av samhällsfastigheter. Verksamheten består i att hållbart äga, förvalta och utveckla samhällsfastigheter för äldreboende, utbildning, vård och rättsväsende. Hemsö finns i Sverige, Tyskland och Finland. Hemsös verksamhet kännetecknas av långa hyresavtal och stabila hyresgäster. Tredje AP-fonden är majoritetsägare. Det totala värdet på Hemsös fastighetsbestånd uppgår till 85 miljarder kronor. Hemsö har sedan mars 2015 kreditbetyg A- från Standard & Poor´s och sedan mars 2021 kreditbetyg A+ från Fitch Ratings. Mer information på www.hemso.se