Hemsö emitterar treårigt obligationslån om 750 mkr

Hemsö Fastighets AB emitterar ett treårigt, icke säkerställt, obligationslån på den svenska marknaden. Lånebeloppet uppgår till 750 miljoner kronor.

Lånet löper med rörlig ränta och har slutligt förfall 2015. Obligationerna har en kupongränta motsvarande STIBOR 3m + 2,25 procent. Hemsö kommer att ansöka om notering av obligationerna på NASDAQ OMX Stockholm. Efterfrågan var god och emissionen blev övertecknad.

-          Detta är Hemsös första emission på kapitalmarknaden. Obligationslånet stärker Hemsös kapitalbas och kompletterar vår nuvarande bankfinansiering, samtidigt som vårt finansiella handlingsutrymme ökar säger Hemsös verkställande direktör Per Berggren.

Carnegie Investment Bank har varit finansiell rådgivare och arrangör vid emissionen.

Per Berggren, vd                                                                           08-501 170 01

Eva Bång, CFO                                                                             08-501 170 55

Rutger Källén, Finanschef                                                             08-501 170 35

Hemsö äger, förvaltar och utvecklar lokaler för samhällsservice inom områdena äldreomsorg, skola, vård och annan offentlig verksamhet. Det totala marknadsvärdet är 21,8 miljarder kronor fördelat på över 350 fastigheter i Sverige och Tyskland.  Hemsö har närmare 90 medarbetare på ett tjugotal kontor runt om i Sverige. Ägare är Kungsleden och Tredje AP fonden. Mer information på www.hemso.se

Hemsö emitterar treårigt obligationslån om 750 mkr

- Detta är Hemsös första emission på kapitalmarknaden. Obligationslånet stärker Hemsös kapitalbas och kompletterar vår nuvarande bankfinansiering, samtidigt som vårt finansiella handlingsutrymme ökar.
Per Berggren, vd, Hemsö