Hemsö förvärvar äldreboende i Aachen

Hemsö förvärvar ett äldreboende i Aachen, Tyskland till ett värde av 100 miljoner kronor. Hyresgäst är den privata vårdkoncernen CMS Dienstleistungen GmbH som har tecknat ett långt hyresavtal.

Äldreboendet är byggt 2005 och rymmer 86 enkelrum och 12 seniorlägenheter. Den sammanlagda ytan uppgår till 4950 kvadratmeter.

-       Vår strategi att växa i Tyskland går enligt plan och förvärvet i Aachen är ytterligare ett i raden av framgångsrika förvärv på denna marknad säger Hemsös VD Per Berggren.

Hemsö äger i och med detta förvärv 23 äldreboenden i Tyskland.

Informationen är sådan som Hemsö Fastighets AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 6 oktober 2014 klockan 08:00.

Per Berggren, VD                                                                                08-501 170 01
Gustav Björkman, Chef Strategi och Transaktion                          08-501 170 20
Jens Nagel, Head of German Business                                          +49 151 677 027 66

Hemsö är Sveriges ledande privata ägare av samhällsfastigheter. Verksamheten består i att äga, förvalta och utveckla fastigheter för äldreboende, skola, vård och rättsväsende. Hemsö finns i 90 svenska kommuner, 15 tyska städer och sedan 2013 även i Finland. Vår vision är att vara den bästa fastighetsvärden för samhällsservice. Det innebär att vi ska skapa mervärde för våra kunder och vara den självklara fastighetspartnern för kommuner, landsting och privata operatörer. Hemsös verksamhet kännetecknas av långa hyresavtal, stabila hyresgäster och starka ägare. Det totala värdet på Hemsös fastighetsbestånd uppgick per 31 december 2013 till 23 miljarder kronor. Hemsö ägs av Tredje AP-fonden till 85% och av AB Sagax till 15%. Mer information på www.hemso.se