Hemsö förvärvar äldreboende i Tammerforsregionen

Hemsö köper ett äldreboende under uppförande i Tammerforsregionen (Tampere) i Finland till ett värde av 70 miljoner svenska kronor. Äldreboendet färdigställs hösten 2016 och Attendo Oy har tecknat ett 15-årigt avtal.

Det förvärvade äldreboendet omfattar strax över 2 000 kvadratmeter uthyrningsbar yta och totalt 53 rum. Säljare är en lokal utvecklare som kommer att ansvara för byggnationen.

- Affären gör att vi förstärker samarbetet med Attendo i Finland och att vi samtidigt etablerar ett samarbete med en lokal byggaktör säger Hemsös landschef i Finland, Jarkko Leinonen.

Hemsö äger i och med affären totalt 18 samhällsfastigheter i Finland. Hemsös sammanlagda fastighetsvärde på denna marknad uppgår till cirka 200 miljoner euro.

Per Berggren, VD                                                                                08-501 170 01
Jarkko Leinonen, Country Manager Finland                                       +358 400 150841

Hemsö är Sveriges ledande privata ägare av samhällsfastigheter. Verksamheten består i att äga, förvalta och utveckla fastigheter för äldreboende, utbildning, vård och rättsväsende. Hemsö finns i Sverige, Tyskland och Finland. Vår vision är att vara den bästa fastighetsvärden för samhällsservice. Det innebär att vi ska skapa mervärde för våra kunder och vara den självklara fastighetspartnern för kommuner, landsting och privata operatörer. Hemsös verksamhet kännetecknas av långa hyresavtal, stabila hyresgäster och starka ägare. Det totala värdet på Hemsös fastighetsbestånd uppgår till 25 miljarder kronor. Hemsö ägs av Tredje AP-fonden till 85% och av AB Sagax till 15%. Hemsö har kreditbetyg A- från Standard & Poor’s. Mer information på www.hemso.se

Hemsö förvärvar äldreboende i Tammerforsregionen

- Affären gör att vi förstärker samarbetet med Attendo i Finland och att vi samtidigt etablerar ett samarbete med en lokal byggaktör .
Jarkko Leinonen, Country Manager Finland, Hemsö