Hemsö förvärvar närpolisstation i Malmö

Hemsö Fastighets AB utökar sitt bestånd i Malmö och förvärvar en nyupprättad närpolisstation i Rosengård. Köpeskillingen är 137 miljoner kronor.

Fem procent av Hemsös fastigheter utgörs av fastigheter för rättsväsende och närpolisstationen i Rosengård är ett bra tillskott till detta bestånd.

-       Polishuset passar väl in i Hemsös bestånd, fastigheten ligger ett stenkast från Hemsös existerande fastighet i Rosengård och är strategiskt intressant. Stor vikt har även lagts vid att skapa en miljöriktig och energieffektiv byggnad säger Hemsös vd Per Berggren.

Den nybyggda polisstationen är en del i Malmöpolisens strategi att göra Rosengård tryggare och även en viktig del i polisens långsiktiga arbete i Skåne varför polisen hyr fastigheten av Hemsö på ett 15-årigt avtal.
Uthyrningsbar yta är cirka 3 550 kvadratmeter och tillträde sker i december 2012.

Per Berggren, VD 08-501 170 01

Gustav Björkman, Chef strategi och transaktion 08-501 170 20

Hemsö äger, förvaltar och utvecklar fastigheter för samhällsservice inom fastighetskategorierna äldreboende, skola, vård och rättsväsende. Det totala marknadsvärdet är närmare 22,5 miljarder kronor fördelat på över 350 fastigheter i Sverige och Tyskland. Hemsö har över 90 medarbetare på ett tjugotal kontor. Ägare är Kungsleden och Tredje AP-fonden. Mer information på www.hemso.se