Hemsö förvärvar två äldreboenden i Tyskland

Hemsö förvärvar ytterligare två äldreboenden i städerna Darmstadt och Hadamar i Tyskland. Hemsö har under året förvärvat sex fastigheter för äldreboende på den tyska marknaden för totalt 649 miljoner. Tysklandsportföljen har därmed utökats till 30 fastigheter i 25 tillväxtstäder.

Fastigheten i Darmstadt färdigställdes under 2012. Fastigheten i Hadamar byggdes 1970 och moderniserades i sin helhet år 2010. Hyresgäst är vårdoperatören AWO Hessen Süd gGmbH som har ett långsiktigt avtal med Hemsö. Sedan 2011 drivs fyra av Hemsös äldreboenden i Frankfurt-området framgångsrikt av denna operatör.

Hemsö har hittills i år förvärvat sex tyska äldreboende för totalt 649 miljoner kronor och marknadsvärdet av beståndet uppgår nu till cirka 2,8 miljarder kronor.

– Med vår goda kunskap om den tyska marknaden och om samhällsfastigheter växer vi stadigt inom segmentet äldreboende. Vår ambition är att dubblera det tyska beståndet till 2019, säger Hemsös VD Per Berggren.

Säljare är Merkur Development Holding GmbH.

Informationen är sådan som Hemsö Fastighets AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 17 december 2015 klockan 08:00.

Per Berggren, VD  08-501 170 01

Hemsö är Sveriges ledande privata ägare av samhällsfastigheter. Verksamheten består i att äga, förvalta och utveckla samhällsfastigheter för äldreboende, utbildning, vård och rättsväsende. Hemsö finns i Sverige, Tyskland och Finland. Hemsös verksamhet kännetecknas av långa hyresavtal, stabila hyresgäster och starka ägare. Det totala värdet på Hemsös fastighetsbestånd uppgår till 25 miljarder kronor. Tredje AP-fonden är majoritetsägare. Hemsö har kreditbetyg A- från Standard & Poor´s. Mer information på www.hemso.se