Hemsö förvärvar två äldreboenden i Tyskland

Hemsö förvärvar två äldreboenden i Bremen i Tyskland för 116 miljoner kronor. Hemsös fastighetsportfölj i Tyskland består därmed av 32 fastigheter.

De förvärvade fastigheterna är byggda 2002 respektive 2003 och har totalt 95 vårdplatser för äldre. Hyresgäst är vårdoperatören Convivo-Gruppe som har hyresavtal med en löptid på 20 år i genomsnitt. Operatören är ett privatägt bolag som driver cirka 30 äldreboenden i norra Tyskland samt har en stor verksamhet inom hemtjänstsektorn. Marknadsvärdet på Hemsös tyska bestånd uppgår i och med förvärven till cirka 2,9 miljarder.

-          Tyskland är en viktig marknad för oss och vi växer kontinuerligt inom segmentet äldreboende, säger Per Berggren, VD Hemsö Fastighets AB.

Säljare av fastigheten i Bremen- Findorff är en mindre luxemburgbaserad fastighetsfond. Säljare av den andra fastigheten i Bremen-Groepelingenär en grupp privatpersoner. Tillträdet sker inom de närmaste månaderna.

Informationen är sådan som Hemsö Fastighets AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 16 mars 2016 klockan 08:00.

Per Berggren, VD                                               08-501 170 01

Hemsö är Sveriges ledande privata ägare av samhällsfastigheter. Verksamheten består i att äga, förvalta och utveckla samhällsfastigheter för äldreboende, utbildning, vård och rättsväsende. Hemsö finns i Sverige, Tyskland och Finland. Hemsös verksamhet kännetecknas av långa hyresavtal, stabila hyresgäster och starka ägare. Tredje AP-fonden är majoritetsägare. Det totala värdet på Hemsös fastighetsbestånd uppgår till 26,5 miljarder kronor. Hemsö har kreditbetyg A- från Standard & Poor´s. Mer information på www.hemso.se