Hemsö har ingått avtal med Academedia i Göteborg

Hemsö och skolkoncernen Academedia har ingått ett tioårigt hyresavtal för uthyrning av 1 500 kvadratmeter i fastigheten Capella på Lindholmen i Göteborg.

Hemsös nyutvecklade byggnad Capella är belägen i stadsdelen Karlastaden, mitt på Lindholmen i Göteborg. Området har goda kommunikationer med buss, båt och framtida spårvagn. Bland hyresgästerna finns främst utbildningsföretag med både vuxen- och gymnasieutbildning samt vårdaktörer. I och med denna uthyrning stärks fastighetens utbildningsinnehåll och fastigheten, som är en renodlad samhällsfastighet, är nu fullt uthyrd.

‒ Vi är glada att kunna erbjuda Academedia moderna och funktionella undervisningslokaler i ett så attraktivt område som Lindholmen. Läget är allt viktigare för skolor idag och här har man förutom mycket goda kommunikationer även närhet till näringsliv och högre utbildning samt flertalet gym, restauranger och kaféer, säger Hanna Tengberg, projektutvecklare på Hemsö.

‒ Det är mycket glädjande att vi på kort tid träffat två överenskommelser med Hemsö i Göteborg och ser verkligen fram emot att kunna erbjuda våra elever utbildning i ljusa och fräscha lokaler, säger Jens Levin, utbildningsdirektör på Academedia.

Academedia kommer att bedriva gymnasieutbildning i lokalerna med planerad start höstterminen 2025. Hemsö och Academedia har sedan tidigare ingått avtal för gymnasieverksamhet i Odinsskolan i centrala Göteborg. Verksamheten där startar höstterminen 2024.

Hanna Tengberg, projektutvecklare                                                                    031- 730 54 15
Åsa Thoft, kommunikationschef                                                                          08-501 170 57

Hemsö är Sveriges ledande ägare av samhällsfastigheter. Verksamheten består i att hållbart äga, förvalta och utveckla samhällsfastigheter för äldreboende, utbildning, vård och rättsväsende. Hemsö finns i Sverige, Tyskland och Finland. Hemsös verksamhet kännetecknas av långa hyresavtal och stabila hyresgäster. Tredje AP-fonden är majoritetsägare. Det totala värdet på Hemsös fastighetsbestånd uppgår till 84,2 miljarder kronor. Hemsö har sedan mars 2015 kreditbetyg A- från Standard & Poor´s och sedan mars 2024 kreditbetyg AA- från Fitch Ratings. Mer information på www.hemso.se