Hemsö har ingått hyresavtal med föreningen Tensta Träff

Hemsö och föreningen Tensta Träff har ingått ett femårigt hyresavtal om 1 500 kvadratmeter i Campus Tensta. Avtalet träder i kraft 1 januari 2025.

Föreningen Tensta Träff är en ny medborgardriven mötesplats som ingår i Folkets hus-rörelsen. Rädda Barnen har de senaste två åren ansvarat för uthyrningen av lokalerna i byggnaden Tensta Träff. Hemsö har tillsammans med Rädda Barnen, stadsdelsförvaltningen, kulturförvaltningen och Folkets Hus-rörelsen sett till att en ny lokalförening har bildats.

‒ När Hemsö tillträdde fastigheten hade lokalerna stått oanvända i flera år. Det ville vi ändra på. För oss är de viktigt att ha en medborgardriven mötesplats som aktivt bidrar till områdets positiva utveckling och främjar barn och ungas förbättrade uppväxtvillkor. Vi är glada att vi nu har den på plats genom föreningen Tensta Träff, säger Linda Palmgren, förvaltare på Hemsö.

Under 2024 kommer ansvaret för driften av Tensta Träff gradvis att föras över från Rädda Barnen till den lokala föreningen Tensta Träff, som består av boende och verksamma föreningar i närområdet.

‒ Vår vision är att Tensta Träff ska fungera som en förenings- och konferensarena, ett centrum för bildning och samvaro samt ett kulturhus som erbjuder upplevelser och möjligheter till eget skapande. Vi ser fram emot att öppna upp i Tensta Träff och skapa en dynamisk plats där invånarna i Tensta och Järva kan stärka sitt område genom möten, dialog och kreativa uttryck, säger Mohamed Ahmed, ordförande föreningen Tensta Träff.

Föreningen Tensta Träff kommer att hyra övervåningen i byggnaden där bland annat Stockholmssalen finns. På undervåningen har Hemsö sedan tidigare hyresgästerna Hawo-Tako och Studiefrämjandet. Byggnaden Tensta Träff är uthyrt till 50 procent och har vakanta ytor om 2 000 kvadratmeter, vilka innefattar en lunchmatsal och den tidigare bibliotekslokalen.

För vidare information vänligen kontakta:

Linda Palmgren, förvaltare                                                                                  08-501 170 20
Åsa Thoft, kommunikationschef                                                                           08-501 170 57

Hemsö är Sveriges ledande ägare av samhällsfastigheter. Verksamheten består i att hållbart äga, förvalta och utveckla samhällsfastigheter för äldreboende, utbildning, vård och rättsväsende. Hemsö finns i Sverige, Tyskland och Finland. Hemsös verksamhet kännetecknas av långa hyresavtal och stabila hyresgäster. Tredje AP-fonden är majoritetsägare. Det totala värdet på Hemsös fastighetsbestånd uppgår till 84,1 miljarder kronor. Hemsö har sedan mars 2015 kreditbetyg A- från Standard & Poor´s och sedan mars 2024 kreditbetyg AA- från Fitch Ratings. Mer information på www.hemso.se